header

مسئله اطاله دادرسی غیرضروری باید از سیستم قوه قضائیه حذف شود

خلاصه خبر :
اطاله دادرسی آسیب دیگری در سیستم قضائی است، البته برخی از این اطاله‌ها ضروری بود، ولی بسیاری نیز تصنعی است.

مسئله اطاله دادرسی غیرضروری باید از سیستم قوه قضائیه حذف شود

 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش در این ایام اظهار کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که سستی در برخورد با متخلفین و قانون شکنان سبب گستاخی آنان در انجام اعمال مجرمانه می‌شود.

وی با اشاره به برخی نقصان‌های موجود در دستگاه قضایی در عین تقدیر از زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران و قضات آن گفت: بی‌شک بیان آسیب‌ها به معنای نادیده گرفتن خدمات گسترده دستگاه قضایی نیست، اما این آسیب‌ها باید به دور از توجیهات، ‌خود سانسوری مطرح شود تا بتوان آن‌ها را برطرف کرد و ان‌شاءالله به نقطه مطلوب دست یافت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با بیان اینکه نگاه اسلام به عدالت‌ کامل‌ترین نگاه است گفت: در کنار معانی عقلانی و انسانی درباره عدالت، دقت‌هایی که دین در این عرصه داشته استثنایی است به گونه‌ای که در شکل و ساختار و محتوای داوری و قانون، ریزه‌کاری‌هایی که در اسلام وجود دارد ‌در هیچ مکتب و آیینی مشاهده نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم رصد آسیب‌های نظام قضایی بیان کرد: عدم وجود عدالت، نخستین مسئله‌ای است که به نظام قضایی آسیب می‌رساند چه آن که بی‌شک اگر فضای سفارش و نقض و دور زدن قانون و ملاحظه برخی ظواهر که با روح قانون در تضاد است وارد سیستم قضایی شود، این رویه به کشور آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه عدم احساس عدالت در جامعه از دیگر آسیب‌ها به شمار می‌رود گفت: عدم احساس عدالت با عدم وجود عدالت تفاوت دارد که متأسفانه در کشور ما عدم عدالت رواج بیشتری دارد؛ اگر بپذیریم که در برخی ساحت‌ها، در دادگاه‌ها نسبت به برخی پرونده‌ها عدالت به درستی اعمال نمی‌شود، به این حالت عدم احساس عدالت می‌گویند؛ در چنین شرایطی افرادی که درگیر پرونده هستند چه بسا به دنبال سفارش، دور زدن قانون و برخی کارهای ناشایست دیگر باشند.

علیدوست در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مشکلات قدیمی قوه قضاییه را مسئله اطاله دادرسی عنوان کرد و افزود: اطاله دادرسی آسیب دیگری در سیستم قضائی است، البته برخی از این اطاله‌ها ضروری بود، ولی بسیاری نیز تصنعی است.

وی تصریح کرد: اگر قوه قضائیه فعالانه در این باره وارد میدان شود می‌تواند این زمان‌های طولانی را در رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه کند، البته این کار در دراز مدت نیاز به امکانات و نیروی انسانی متبحر دارد که باید دولت در این باره دستگاه قضایی را یاری کند.

۴۰۸ بازدید