header

شاخصه های حوزه مطلوب

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که حوزه علمیه مطلوب باید مردم نهاد باشد نه دولت نهاد و استقلال خود را از حاکمیت حفظ کند، بر ضرورت تعریف رابطه حوزه با حاکمیت تأکید کرد.
شاخصه های حوزه مطلوب

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست تأکید کرد؛

ضرورت تعریف رابطه حوزه با حاکمیت و لزوم توجه به اخلاق در ساحت‌های مختلف حوزه.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که حوزه علمیه مطلوب باید مردم نهاد باشد نه دولت نهاد و استقلال خود را از حاکمیت حفظ کند، بر ضرورت تعریف رابطه حوزه با حاکمیت تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب پرداخت و گفت: شاخصه‌های حوزه علمیه مطلوب باید با توجه به اهدافی که حوزه دارد سنجیده شود.

وی فهم دین، تبلیغ، تهذیب و عملی کردن دین را از شاخصه‌های حوزه علمیه مطلوب ذکر و ابراز کرد: حوزه علمیه مطلوب با تحقق کامل این چهار هدف به دست می‌آید.

آموزش باید دقیق و متن محور باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آموزش دقیق و متن محور را از ویژگی‌های مهم حوزه علمیه مطلوب خواند و اظهار کرد: با اجرای چنین روشی طلبه با تراث گذشتگان آشنا می‌شود؛ آموزشی که نتواند محصل را با متون گذشته ارتباط دهد، آموزش در خور شأن حوزه نیست.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه تهذیب و توجه به اخلاق را از دیگر ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب دانست و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) خطاب به شقرانی که فرمودند؛ رفتار نیک از همه نیک است و از تو نیک‌تر و رفتار بد از همه بد است و از تو بدتر، گفت: این مدل صحبت امام(ع) را می‌توان در حوزه پیاده کرد، یعنی تهذیب و اخلاق باید به صورت آشکارا و به طور مخصوص درحوزه مشاهده شود.

ضرورت توجه به اخلاق و تهذیب در همه ساحت‌های حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست با تأکید بر این‌که اخلاق و تهذیب باید در همه ساحت‌های حوزه نمایان باشد، افزود: باید از بداخلاقی‌هایی که متأسفانه با توجیه و نام‌گذاری‌های زیبا استفاده می‌شود، پرهیز کرد.

تبلیغ جزء گسست ناپذیر رسالت حوزه

وی با بیان این‌که حوزه باید به سمتی برود که مفاهیم دینی را به دیگران منتقل کند، تبلیغ را رسالت اصلی حوزه دانست و اظهار داشت: حوزه مبلغ، از نیازهای امروز جامعه است و باید تبلیغ را جزء گسست ناپذیر رسالت حوزه تعریف کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه نباید همچون پادگانی باشد که سربازانی در آن آموزش می‌بینند، بلکه باید آموزش به گونه‌ای باشد که افزون بر یادگیری به دیگران نیز منتقل شود.

رابطه حوزه با حاکمیت باید تعریف شود

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه با بیان این‌که حوزه علمیه مطلوب باید مردم نهاد باشد نه دولت نهاد و استقلال خود را از حاکمیت حفظ کند، بر ضرورت تعریف رابطه حوزه با حاکمیت تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به این‌که حوزه مطلوب، حوزه‌‌ای است که نسبت به نهاد دولت و حاکمیت راصد، ناقد و هادی باشد، افزود: حوزه نباید نسبت به کارهای دولت و نهادهای دولتی بی تفاوت باشد و پس از رصد، دولت را نقد کند.

وی با بیان این‌که حوزه باید به نقد دولت بپردازد، به معنای صحیح نقد اشاره کرد و گفت: نقد یعنی باید خوبی‌ها و ناهنجاری‌ها را با هم دید و پس از‌ آن در راستای حل مشکلات، راهکار ارائه داد.

حوزه نباید توجیه کننده اقدامات دولت باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه علمیه نباید توجیه کننده اقدامات دولت و حاکمیت باشد بلکه باید حق را ملاک قرار دهد و کارها را با آن بسنجد.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که روحانیت در هیچ مقطعی نباید ارتباط خود را با مردم قطع کند، ابراز کرد: حوزه همان گونه که مردم نهاد است باید با مردم و در کنار آنها باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست یکی از مسؤولیت‌های خطیر حوزه علمیه را رصد شبهات دانست و گفت: حوزه باید آسیب‌ها را شناسایی کند و جواب و حرکتی مناسب در قبال آنها داشته باشد.

۴۰۸ بازدید