header

انتقاد عضو جامعه مدرسین حوزه از برخورد سیاسی با عفاف و حجاب

خلاصه خبر :
تا زمانی که عوامل آسیب رسان به فرهنگ عفاف و حجاب وجود داشته باشد، برخورد حاکمیت نیز سطحی خواهد بود.
انتقاد عضو جامعه مدرسین حوزه از برخورد سیاسی با عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست ، به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: مقوله عفاف با حجاب متفاوت است؛ چرا که ممکن است حجاب را تامین کنیم، اما عفاف نباشد و برخلاف آن نیز این امکان وجود دارد، زن و مرد مراعات حریم ها را داشته باشند، اما حجاب رعایت نشود.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه، مجامع فرهنگی، متدینین، مساجد و مردم تلاش هایی را برای تحقق فرهنگ عفاف و حجاب در طول تاریخ داشته اند، ادامه داد: در مقابل حجم توطئه های خارجی و برخی عوامل داخلی، حرکت خودجوش و مردمی حوزه ها و مجامع فرهنگی پاسخگو نخواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به نقش حاکمیت و دولت در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تصریح کرد: بی تردید حاکمیت در طول بیش از سه دهه انقلاب اسلامی اقدامات مثبتی را در این زمینه داشته، اما کافی نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست به آسیب شناسی سیاست اتخاذی حاکمیت و دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قبال مسئله عفاف و حجاب پرداخت و گفت: اتخاذ برخی تصمیم های سطحی، متناقض و فراز و نشیب دار از مهم ترین مسائلی است که پس از پیروزی انقلاب در خصوص مسئله عفاف و حجاب شاهد آن بوده ایم.

چه عواملی فرهنگ حجاب را خدشه دار کرد؟

وی با بیان این که حاکمیت عوامل زیر سوال رفتن فرهنگ عفاف و حجاب را آسیب شناسی نکرده است، ادامه داد: امواج حضور زنان در ماهواره، اینترنت و رسانه ها؛ بیکاری، گرانی، اختلاط زن و مرد، افزایش سن ازدواج و باورزدایی نسبت به نهادهای دینی از مهم ترین عواملی است که موجب کم رنگ شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شده است.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از سیاسی شدن مسئله عفاف و حجاب، اظهار داشت: تا زمانی که عوامل آسیب رسان به فرهنگ عفاف و حجاب وجود داشته باشد، برخورد حاکمیت نیز سطحی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با تاکید بر این که سیاست های اتخاذ شده در خصوص مسئله حجاب با فراز و نشیب همراه بوده است، ابراز داشت: گاهی قانونی در خصوص این مسئله تصویب می شود، اما زمان دیگری آن را رها می کنیم.

لزوم سیاستگذاری واحد

وی با تاکید بر این که در خصوص مسئله حجاب، مواضع بسیار متفاوتی را شاهد هستیم، ابراز داشت: متاسفانه در این زمینه سیاست مدون و واحدی که تمام افراد جامعه ملزم به رعایت آن باشند، وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به این که نهادها و دستگاه های مسئول در قبال مسئله عفاف و حجاب، رویکرد متناقضی را داشته اند، یادآور شد: در دورانی شاهد بودیم رئیس جمهور و نیروی انظامی گفتمان متفاوتی در خصوص حجاب اتخاذ کردند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست خاطرنشان کرد: همچنین رسانه ملی و مجامع فرهنگی نیز در خصوص مسئله حجاب اختلاف نظر دارند که این عوامل موجب عدم اتخاذ سیاست واحد شده است.

وی با تاکید بر این که نظام حاکم باید سیاست واحد، واقع گرایانه و حکمت آمیزی را نسبت به مسئله عفاف و حجاب اتخاذ کند، تصریح کرد: هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، باید با جدیت دنبال شود.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: برای ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب باید برنامه ریزی دقیق و جامعی صورت گیرد.

۴۲۶ بازدید