header

سیاسی انگاری ارزش ها و ضد ارزش های اخلاقی

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از سیاسی انگاری ارزش ها و ضد ارزش های اخلاقی در جامعه، گفت: بسیاری از مسائل به بهانه افشاگری یا دفاع از خود و یا اقتضای کار صورت می گیرد که به طور یقین توجیه بداخلاقی است و به هیچ وجه درست نیست.
سیاسی انگاری ارزش ها و ضد ارزش های اخلاقی 

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در واکنش به اتفاقات جلسه استیضاح وزیر کار در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که من نمی خواهم این مصاحبه سیاسی تلقی شود، گفت: ‌علمای اخلاق تحلیلی دارند و می فرمایند اگر کسی یا جامعه ای خواسته باشد جلوی بداخلاقی را بگیرد چند نکته را باید مدنظر داشته باشد.

وی در تشریح عوامل بداخلاقی و گناه گفت: نخستین عامل ریخته شدن قبح بداخلاقی و گناه است به گونه ای که عرفا آن عمل و اقدام قبیح شمرده نشود، عامل دوم توجیه گناه است؛ ممکن است فردی یک سری بداخلاقی به خاطر برخی توجیهات انجام دهد و احساس گناه هم نکند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست تاکید کرد: سومین عامل ارتکاب بداخلاقی و گناه، نبود ترس از مؤاخذه و عتاب و عقاب است، این که فردی یا اشخاصی فکر کنند در مقام امن هستند و مقامی متعرض آنها نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عامل دیگر ارتکاب گناه و بداخلاقی را نبود باورهای بازدارنده از کارهای خلاف دانست و گفت: متاسفانه ما هر چهار عامل را در بسیاری از بداخلاقی هایی که رخ می دهند می بینیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست تاکید کرد: متاسفانه در جامعه ما برای برخی قبح بداخلاقی ریخته شده است؛ دزدی هنوز قبح خود را از دست نداده، ‌اما غیبت کردن قبح خود را از دست داده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از مسائل به بهانه افشاگری یا دفاع از خود و یا اقتضای کار صورت می گیرد که به طور یقین توجیه بداخلاقی است و به هیچ وجه درست نیست.

 این استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از افراد تصور نمی کنند اگر حرفی را بزنند عقاب می شوند، نبود باورهای بازدارنده یکی دیگر از عوامل این کار است،

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: عامل پنجم در توجیه بداخلاقی، سیاسی انگاری ارزش ها و ضد ارزش های اخلاقی، است؛ اگر ما برای ارزش های اخلاقی اصالت و حسن ذاتی قائل نباشیم و همین گونه برای ضد ارزش ها نیز قبح ذاتی قائل نباشیم و آن را در فاز سیاست تعریف کنیم باعث بسیاری از این حرکت های سیاه می شود.

۳۸۸ بازدید