header

انقلاب اسلامی زمینه‌ساز رونق پژوهش‌های حوزوی است

خلاصه خبر :
انقلاب اسلامی زمینه‌ساز رونق پژوهش‌های حوزوی است
انقلاب اسلامی زمینه‌ساز رونق پژوهش‌های حوزوی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز پژوهش در حوزه های علمیه در اوج و شکوفایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: رونق فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه امروز به عنوان یک دغدغه مهم مورد توجه حوزویان است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوز علمیه قم، امروز در نشست هست‌ها و بایدهای پژوهش که از سوی مدیریت حوزه علمیه گلستان و با همکاری حوزه علمیه خواهران منطقه پنج در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گرگان برگزار شد، به تاریخ موضوع آموزش در کشور اشاره کرد و با بیان این که مقوله آموزش همواره در کشور موفق عمل کرده است، گفت: در هیچ مقطعی دیده نمی شود که مسأله آموزش در کشور کمرنگ شده باشد. وی در ادامه سخنان خود به مسأله مهم پژوهش اشاره کرد و با بیان این که پژوهش در گذشته بسیار پر رونق بوده است، افزود: بحث پژوهش در حوزه همواره مورد تأکید علما و فقهای دینی بوده است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تألیف‌های به جای مانده از علما و فقهای دینی نشان دهنده فعالیت های گسترده پژوهشی در گذشته حوزه های علمیه است، خاطرنشان کرد: علمای سلف توجه ویژه ای به مقوله پژوهش داشتند. حجت الاسلام و المسلمین علیدوست با اشاره به این که در مقطعی کوتاه شاهد کمرنگ شدن مقوله پژوهش در حوزه بودیم، ادامه داد: اما پیروزی انقلاب اسلامی زمینه رونق فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه را فراهم کرد. وی با بیان این که امروز پژوهش در حوزه های علمیه در اوج و شکوفایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: رونق فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه امروز به عنوان یک دغدغه مهم مورد توجه حوزویان است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که مسأله پژوهش در روایت‌ها و احادیث دینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تقویت مهارت پژوهشی در میان طلاب حوزه می تواند زمینه ساز شکوفایی حوزه در بخش های مختلف را فراهم کند. حجت الاسلام و المسلمین علیدوست در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که طلاب حوزه باید ذهن‌های خود را به سموی فعالیت و مباحث مورد نیاز سوق دهند، ادامه داد: گفتمان یک گام به جلو حرکت کردن باید در حوزه‌ها تقویت و به عنوان یک اصل مهم دنبال شود. وی با بیان این که تحقیق و پژوهش در حوزه باید در بستر زمان رشد و تقویت شود، ادامه داد: پژوهش‌های حوزوی باید پر تطبیق باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مطالعه بدون تفکر را حرکتی بی‌فایده و بی هدف دانست و با بیان این که تحقیق در حوزه باید همراه با فکر همراه باشد، ادامه داد: طلاب باید بیش از پیش به پژوهش های کاربردی گرایش پیدا کنند. حجت الاسلام و المسلمین علیدوست در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که پژوهش باید از دو بال تتبع و تحقیق صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: توجه به این دو اصل مهم باید بیش از پیش مورد توجه طلاب حوزه ها قرار گیرد. وی بر ضرورت توجه طلاب به نثر فاخر و هنری تأکید کرد و گفت: طلاب مستعد باید در این حوزه نیز ورود پیدا کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین علیدوست رعایت ادب و اخلاق در پژوهش را مسأله‌ای ضروری و حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: یک طلبه پژوهش گر باید افزون بر توجه به مسائل علمی، موضوع اخلاق را نیز بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با تأکید براین که در پژوهش باید نظم منطقی وجود داشته باشد، گفت: پژوهشی موفق به این است که بحث قبل بستر را برای بحث بعدی آماده سازد. وی در ادامه سخنان خود داشتن آغاز و اتمام روشن در پژوهش، مشاهده همه ساحت های مبحث مورد پژوهش، انتخاب عنوان و نامی مناسب برای مباحث و رعایت ادبیات و هنجارهای تألیف را بخش مهمی از نکته های حائز اهمیت در پژوهش عنوان کرد.

۳۶۶ بازدید