header

در قبال افراد نارس سیاسی در عرصه بین‌الملل ریسک نکنیم

خلاصه خبر :
ما نباید در عرصه بین الملل در تعامل با برخی افراد نارس سیاسی که به پختگی لازم نرسیده و یا حتی تا چندی پیش در کشور خود مطرح نبوده و بعضا در موضع گیری ثبات ندارند؛ ریسک کنیم.
در قبال افراد نارس سیاسی در عرصه بین‌الملل ریسک نکنیم 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، با اشاره به ظرفیت ها و دستاوردهای برگزاری اجلاس عدم تعهد در ایران، اظهار داشت: ریاست کشورمان بر این جنبش به مدت سه سال، یک اعتبار تعریف شده، رسمی و نهادینه شده با 120 کشور عضو است که نفس این ارتباط و تعامل ،ظرفیت خوبی محسوب می شود.

*تاکید بر نقش آفرینی در تحولات جهانی

وی با اشاره به این که امروز دنیا همچون بازار مسگرها است؛ به طوری که هر کس می کوشد ضربه سنگین تری بر این مس بزند، گفت: در این میان طبعا صدایی بیشتر به گوش می رسد که بیشتر بر این مس ها کوبیده و صدایش بلندتر باشد؛ لذا ما باید با تبلیغات وسیع و درست، در فعل و انفعالات جهانی و بین المللی، حضور داشته و نقش آفرین باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید بکوشیم که پیام مطبوع انقلاب اسلامی را موزون، حساب شده و بدون تشر و پرخاش به دنیا منتقل کنیم و نشان دهیم که جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها و تبلیغات دشمن، به هیچ وجه در سطح جهان منزوی نیست.

*دقت در انتخاب سفرا

وی با ارائه پیشنهادی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند در انتخاب و اعزام سفیران، افراد کاربلد را انتخاب کرده و همچنین رایزن هایی فعال و حساب شده را در کشورهای مختلف به کار بگمارد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست همچنین با اشاره به تاثیر عملکرد سفرا در عرصه دیپلماسی، ابراز داشت: در اجلاس تهران مشاهده کردیم که برخی سفرا توانسته بودند حتی در کشورهایی که تا حدی با ما مشکل داشتند، به گونه‌ای رفتار کنند که همه مسئولان رده بالای آن کشور به ایران بیایند و این کارها واقعا ارزشمند است.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از سفرای جمهوری اسلامی  نیز آن گونه که باید و شاید در این باره موفق نبودند و لذا مسئولان باید در انتخاب سفرا و اعزام آنها به این نکات توجه داشته و توانمندترین افراد را برگزینند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما به حضور و فعالیت سفیرانی مدیر، مدبر ، حکیم و خوش اخلاق نیاز داریم که به ویژه در راستای بهره گیری از ظرفیت ریاست ایران بر جنبش نم، تعاملات کاربردی را با سایر کشورها برقرار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب هایی که ممکن است در این باره به وجود آید، اشاره کرد و افزود: یکی از آسیب ها ممکن است این باشد که انتظار بیش از حدی، از این نشست ها در خارج از کشور و نیز داخل به وجود آیدو رسانه ملی و دیگر رسانه های جمعی در این باره دست به بزرگ نمایی بزنند.

*لزوم نگاه اعتدالی به دستاوردها و خروجی های اجلاس تهران

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست همچنین با تاکید بر لزوم نگاه اعتدالی درباره دستاوردها و خروجی های این جنبش، تصریح کرد: متاسفانه برخی در این مدت کوشیدند با بی انصافی، برگزاری این اجلاس در تهران را ناکارآمد جلوه دهند و از آن سو نیز برخی توقعات بسیار زیادی ایجاد می کردند که هر دوی این رویه ها نادرست است و ما نباید از اعتدال در این باره فاصله بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم واقع‌نمایی رسانه ها در این خصوص، گفت: آنچه مهم است این که باید یک انتظار معقول و منطقی نسبت به ریاست کشورمان بر این جنبش داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در ادامه با اشاره به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت که مقام معظم رهبری در قبال ارتباطات بین المللی ایران اسلامی همواره بر آن تاکید دارند، اظهار داشت: تعاملات و ارتباطات ما با دیگر کشورها نباید خارج از محدوده این اصول باشد.

*ریسک تعامل با افراد نارس سیاسی

وی با اشاره به این که نباید در قبال افراد نارس سیاسی در عرصه بین الملل ریسک کنیم، گفت: برخی افراد به پختگی لازم نرسیده یا حتی تا چندی پیش در کشور خود مطرح نبوده و بعضا در موضع گیری ثبات ندارند و لذا ما نباید در برخورد و تعامل با این افراد ریسک کنیم؛ رسانه ها و مسئولان به ویژه باید به این نکته ظریف توجه لازم را داشته باشند.

۳۵۷ بازدید