header

دولت حوزه را یک ناصح تلقی کند

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دولت و حاکمیت باید حوزه را یک ناصح تلقی کنند گفت: نقدهایی که بیان می شود باید به عملکرد افراد باشد.
دولت حوزه را یک ناصح تلقی کند

حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست اظهار داشت: ارتباط دولت یازدهم با حوزه های علمیه از چند نگاه قابل بررسی است و از ابعاد مختلف می توان به آن نگاه کرد.

وی ادامه داد: یک اصل اولیه در حکومت اسلامی اصل تعامل حوزه و دولت است‏، یعنی برای جدایی  و افتراق باید دنبال دلیل باشیم، چرا که اصل تعامل نیازمند دلیل نیست و آنچه مهم است مقدار تعامل است.

علیدوست افزود: در دولت های نهم و دهم نیز تعامل میان حوزه و دولت وجود داشته است اما مقدار تعامل وابسته به رفتار دوطرف است، از یک سو نظام، دولت و حاکمیت حوزه های علمیه را باید یک ناصح تلقی کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: به این معنا که اگر صحبتی یا حرفی از سوی بزرگان حوزه بیان می شود  آن را مشفقانه تلقی کنند، از سوی دیگر بزرگان و اساتید حوزه نیز باید در نظر داشته باشند که کارهای اجرایی خالی از مناقشه نیست.

نقدها باید مشفقانه باشد

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی جهان و کشور ما به گونه ای است که در کارهای اجرایی باید با وسعت نظر دیده شود و در مقابل باید نقدها نیز مشفقانه باشند، نکته مهم این است که اگر نقدی داریم باید به  عملکرد افراد باشد و نه خودشان.

علیدوست اظهار داشت: شاید بسیاری از این نقدها به افراد ناخواسته باشد اما به هر حال این حرکت موجب از بین رفتن کارکرد نقد و بروز سوظن‏، تهمت و افترا و دروغ می شود، برخورد با افراد باید به نهادهای مسئول و قوه قضاییه واگذار شود و نقدمشفقانه باید به عملکرد ها معطوف باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: به هر حال بنده آینده روشنی را برای تعامل حوزه های علمیه و دولت یازدهم می بینم و امیدوارم آنچه به نفع کشور و نظام است در این میان رقم بخورد.

۴۲۵ بازدید