header

سومين جشنواره علامه طباطبايي با تقدير از برگزيدگان به كار خود پايان داد

خلاصه خبر :
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در توليد علم جايگاه شايسته‌اي دارد
سومين جشنواره علامه طباطبايي با تقدير از برگزيدگان به كار خود پايان داد

رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در سومين جشنواره علامه طباطبايي كه با تقدير از برگزيدگان به كار خود پايان داد، اظهار داشت: اين پژوهشگاه، در توليد علم در ايران جايگاه شايسته‌اي دارد.

به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، علي‌اكبر صادقي رشاد، ضمن تشريح اهداف پژوهشي اين پژوهشگاه اظهار داشت: فقدان توليد فكر در كشور و خلاء وجود شخصيت‌هاي فكري، انديشمندان ديني و معنوي بعد از انقلاب در ميان جامعه از طريق فعاليت‌هاي پژوهشي و تحليل آثار موجود از انديشمندان برجسته براي رسيدن به انديشه‌ها و نظريه‌هاي نو تا حدي رفع مي‌شود و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي مركزي است كه بنا به ضرورت پژوهش ديني در كشور فعاليت مي‌كند. 

وي افزود: در دو دهه اخير در كشور سيل گسترده‌اي از شبهات در بستر تاريخي و فرهنگي جهان وارد كشور شد، به گونه‌اي كه دين‌داران و دين‌شناسان را گرفتار كرده بود. رشاد خاطر نشان كرد: لزوم پاسخ به شبهات به ويژه در محيط‌هاي دانشگاهي، توسط دين‌پژوهان و حوزويان آشكار است و امري است كه بايد به طور جدي مورد توجه قرار گيرد. به ويژه كه فطرت پاك و خداجوي جوانان از پاسخ به اين شبهات استقبال كرده و در مسير الاهي قرار مي‌گيرد. وي در مورد جايگاه نظريه‌پردازي در كشور اظهار داشت: در دوره‌اي خاص تصور مي‌شد كه نوآوري و نظريه‌پردازي برابر است با غرب‌زدگي و مخالف‌خواني و انديشه توليدي در داخل كشور وجود نداشت. در حال حاضر اين تفكر تغيير كرده و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، سهمي موثر در ايجاد جريان فكري و نظريه‌پردازي در كشور دارد و اين پديده‌اي جديد است. وي تاكيد كرد: پژوهشگاه توانسته است فضاي جديدي را در داخل كشور در عرض گفتمان سنتي و متحجر و در عرض گفتمان متجدد، به وجود آورد و خود به عنوان يك جريان مستقل فكري عمل كند كه مسلط به آراء و افكار اين دو جريان و در عين حال از آنان بي‌تاثير باشد و جريان معرفتي مستقل را ايجاد كند. 

وي خاطر نشان كرد: اكنون پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي يك جريان شناخته شده، مستقل و نو را در عرصه پژوهش به وجود آورده است. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار داشت: اين مركز پژوهشي، در قلمرو حكمت عملي، سياست، اقتصاد و حقوق، الگوها و مدل‌هاي فكري جديدي ارائه داده است. وي با اشاره به فعاليت‌هاي هيأت حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، نقد و مناظره در پژوهشگاه يادآور شد: با استقرار دبيرخانه اين هيأت در پژوهشگاه و فعاليت‌هاي مستمر و جدي آن مي‌توان گفت كه پژوهشگاه در حوزه علوم انساني متصدي مديريت، ارزيابي و بررسي نظريه‌پردازي در كشور است. * اسامي برگزيدگان سومين جشنواره علامه طباطبايي در سومين جشنواره علامه طباطبايي از برگزيدگان عرصه پژوهش ديني در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تقدير شد. در بخش انتخاب نشريه برتر، فصلنامه قبسات برگزيده شد. در بخشي از بيانيه هيأت داوران جشنواره در انتخاب نشريات آمده است: «هيأت داوران پس از بررسي مجلات شش‌گانه پژوهشگاه از تلاش‌هاي همه همكاران در جهت بسط و گسترش علوم انساني و اسلامي تقدير و تشكر مي‌نمايد. اما به لحاظ شاخص‌هاي ويژه وزارت علوم تحقيقات و فناوري و ساير ملاحضات مجله اقتصاد اسلامي به سردبيري سعيد فراهاني‌فرد را شايسته تقدير دانسته و ضمن تشكر از عوامل اين فصلنامه، مجله قبسات به سردبيري محمد محمدرضايي را به عنوان مجله برتر سومين جشنواره علامه طباطبايي معرفي مي‌نمايد.» در انتخاب طرح هاي ويژه ابتكاري هيأت داوران سومين جشنواره علامه طباطبايي(ره) از ميان طرح‌هاي ابتكاري ويژه پژوهشگاه سايت باشگاه انديشه جوان را به عنوان برترين انتخاب كرد. 

همچنين در بخش انتخاب مقاله برتر در نشريات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، نظر هيأت داوران چنين بود: «هيأت داوران سومين دوره جشنواره علامه طباطبايي از ميان مقالات درج شده در مجلات شش‌گانه پژوهشگاه ضمن احترام به تمامي نويسندگان محترم در مجلات براساس سنجش نامه علمي مقالات و نظرخواهي از شوراي تحريرية مجلات مقالة دين و هوش معنوي اثر حجت الاسلام والمسلمين عليرضا قائمي نيا را از فصلنامه ذهن شايسته تقدير دانسته و عنوان مقاله برتر خود را اهداء مي كند به مقاله مشروعيت شوراي امنيت در ترازوي اخلاق، حقوق و سياست اثر آقاي مسعود اسلامي از ماهنامه زمانه.» 

در بخش كتاب‌هاي برتر پژوهشي نيز از سه اثر تقدير و سه اثر به عنوان تاليف برتر معرفي شد كه در بيانيه هيأت داوران سومين جشنواره علامه طباطبايي در اين‌باره آمده است: «هيأت داوران سومين دور جشنواره علامه طباطبايي ضمن ارج نهادن به تمامي تحقيقات و آثار پژوهشگاه كه در گروههاي مختلف توليد گرديده است، بر اساس سنجش‌نامه علمي تحقيقات و آثار پژوهشگاه آثار ذيل را شايسته تقدير مي‌داند: 1- چگونه ما بعدالبيعه ممكن است؛ اثر مهدي قوام صفري- از پژوهشكده حكمت و دين پژوهي 2- فقه و عرف؛ اثر حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم عليدوست- از پژوهشكده نظامهاي اسلامي 3- بازتاب جهاني انقلاب اسلامي؛ اثر دكتر منوچهر محمدي- از پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي و به ترتيب آثار ذيل را نيز به عنوان آثار برتر پژوهشگاه معرفي مي نمايد: 1- منطق اكتشاف دين؛ اثر حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر رشاد 2- مباني مالكيت فكري؛ اثر جناب آقاي دكتر محمود حكمت نيا 3- ايرانيان و هويت ملي؛ اثر دكتر شعباني» در بيانيه هيأت داوران براي انتخاب مقاله برتر در دانشنامه‌هاي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، آمده است: «هيأت داوران به دليل عدم تكميل نمون برگ‌هاي ارزيابي تمامي مقالات دانشنامه‌هاي قرآن‌شناسي و فرهنگ فاطمي ضمن حفظ حقوق مقالات اين دو دانشنامه براي چهارمين دور جشنواره علامه به پاس قدرداني از شخصيت علمي و زحمات مرحوم آيت الله معرفت(قدس الله نفسه الزكيه) مقاله تأويل از ايشان به عنوان مقاله برتر از دانشنامه قرآن شناسي اعلام مي‌گردد.» در بخش پژوهشكده برتر، پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي انتخاب و از مديريت قبلي آن، سيدحسين ميرمعزي تقدير شد. 

در بيانيه هيأت داوران براي انتخاب گروه علمي برتر در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي آمده است: «هيأت داوران ضمن تقدير و تشكر از زحمات يكان يكان گروه‌هاي فعال در پژوهشگاه، انتخاب برتر خود را با لحاظ امتيازات كسب شده از سنجش‌نامه ارزيابي عملكرد سالانه گروه‌هاي علمي، گروه فقه و حقوق اعلام نموده و جايزه ويژه اين بخش را به مدير گروه محمود حكمت‌نيا تقديم مي‌نمايد.» همچنين عيوضي به عنوان عضو هيأت علمي برتر در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي انتخاب شد كه در بيانيه هيأت داوران در اين‌باره آمده است: «هيأت داوران سومين دوره جشنواره علامه طباطبايي از ميان اعضاء هيأت علمي برتر كه براساس سنجش نامه عملكرد سالانه اعضاء هيأت علمي توسط پژوهشكده ها معرفي گرديده بودند، ضمن تقدير و تشكر از سيدعباس موسويان عضو گروه اقتصاد اسلامي صاحب تحقيقات و تأليفات بسيار در زمينه بانكداري اسلامي و اقتصاد اسلامي، بر اساس امتيازات مكسوبه محمدرحيم عيوضي عضو هيأت علمي گروه مطالعات انقلاب اسلامي را به عنوان عضو برتر علمي پژوهشگاه اعلام مي‌نمايد.» 

در بخش انتخاب آثار برتر كانون انديشه جوان سه اثر انتخاب شد. بر همين اساس از ميان آثار كانوني چاپ شده يا ارسال شده به شوراي آثار در سه سطح انديشه، جوان و دانشجو هيئت داوران با لحاظ، نمون برگ هاي ارزيابي و رايزني با گروههاي علمي در سطح انديشه كتاب راز شهرت صادق هدايت اثر محمدرضا سرشار(رضا رهگذر) صاحب از گروه ادبيات انديشه را به عنوان برتر اعلام مي دارد. در سطح دانشجو كتاب نقد غزالي اثر سيديحيي يثربي را برتر اعلام مي دارد. در سطح جوان آثار كانون كتاب اسلام و جهاني شدن اثر عماد افروغ به عنوان اثر برتر معرفي مي‌شود. در بخش انتخاب پژوهشگر برتر ريال هيأت داوران براساس كميت و كيفيت تحقيقات و مقالات و ارزيابي ها كميت و كيفيت حضور در جلسات علمي و سوابق همكاري مستمر و مفيد ضمن قدرشناسي از تمامي محققين همكار علي رباني گلپايگاني از پژوهشكده حكمت و دين پژوهي و جناب آقاي دكتر محمدباقر حشمت زاده از پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي را شايسته تقدير دانسته و ناصر قربان‌نيا از پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي را به عنوان همكار علمي برتر معرفي نمود. در بخش انتخاب مدير ارشد پژوهشگاه، هيأت داوران جشنواره روح‌الله شاطري؛ معاونت امور پژوهشي و همكاري‌هاي علمي را به عنوان برگزيده معرفي و از احمدعلي يوسفي معاون رئيس و مسئول دفتر قم، تقدير به عمل آورد. همچنين هيأت داوران از ميان مديران مياني پژوهشگاه، محمدرضا محمدي و عليرضا يزداني را شايسته تقدير دانسته و مهدي عباس‌زاده، 

مديركل امور پشتيباني پژوهشي را به عنوان انتخاب برتر اعلام كرده. در بيانيه هيأت داوران اين جشنواره براي تقدير از كارمند برتر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي آمده است: «كارمندان زحمتكش و خدوم پژوهشگاه با تلاش شبانه‌روزي خود بستري مناxسب را جهت رشد و بالندگي علمي پژوهشگاه فراهم مي‌آورند. از اين رو هيأت داوران ضمن قدرداني از تمامي كارمندان عزيز پژوهشگاه، فضل‌الله زهدي‌پور از دفتر قم و فضل‌الله چراغي از كانون انديشه جوان را شايسته تقدير دانسته و محمدرضا كاشفي را به عنوان كارمند برتر پژوهشگاه معرفي مي‌نمايد. همچنين هيئت داوران جشنواره از ميان مديران جزء پژوهشگاه سيدعلي‌اكبر سيدي‌نيا و مجتبي زكي‌خان را به عنوان مدير جزء معرفي نموده و جايزه اين بخش را مشتركاً به هر دو اهداء نمود. همچنين اسدالله ترابي مورد تقدير سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي قرار گرفت كه در بيانيه هيأت داوران در اين زمينه آمده است: «هيئت داوران سومين دوره جشنواره علامه طباطبايي با مشاورت و مساعدت مديرعامل محترم سازمان انتشارات پژوهشگاه جايزه ويژة خود را به تـرابـي از كارمندان خدوم زحمتكش پژوهشگاه اهداء مي‌نمايد.

۳۶۵ بازدید