header

رسالت روحانیت در عصر حاضر

خلاصه خبر :
جلسه عمومی با حضور آیت الله ابوالقاسم علیدوست از اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با موضوع رسالت روحانیت در عصر حاضر در مدرسه حضرت ولی عصر علیه السلام اصفهان برگزار گردید

رسالت روحانیت در عصر حاضر

ایشان در این جلسه به چرایی و چگونگی تحول در متون حوزه پرداختند و فرمودند : نباید با ساده کردن متون حوزه ارتباط طلاب با تراث اسلامی را قطع کنیم و تا وقتی جایگزینی برای کتب قدیمی نداریم باید نقاط مثبت آنها را بگوییم

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، رییس کرسی های نظریه پردازی فقه و اصول، امروز در جلسه ای  با حضور طلاب اصفهانی که در مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اصفهان برگزار شد، گفت: امروز باید از فرصت های جوانی استفاده کنید، بعدها کارهایتان را لیست کنید و تحویل دهید.  وی ادامه داد: روحانیت در عصر حاضر 5 وظیفه و رسالت اصلی دارد که اولین آن ها اینست که طلاب باید مجموعه دین را به خوبی بفهمند، ما با یک تراث عظیم اسلامی مواجهیم که با چند ترم و واحد و چند سال درس خواندن در حوزه نمی توان به این تراث آگاهی پیدا کرد  و نیازمند زمان بسیار است. رییس کرسی های نظریه پردازی فقه و اصول افزود: تراث به مجموعه نصوص دینی و متون علمی می گویند که باید حداقل بیست سال با نشاط، تلاش و کوشش، در زمستان و تابستان و پنج شنبه و جمعه درس بخوانید، اگر معارف دین را نفهمیم، رسالت های بعدی را نمی توانیم انجام دهیم. حجت الاسلام والمسلمین علیدوست اظهار داشت: محقق عراقی عالمی است که 60 سال درس خارج تدریس کرد، وقتی از او پرسیدند که اجتهاد چیست، آ ن را به کندن کوه با سر سوزن تعبیر کرد، در ظاهر مبالغه و تشبیه معقول به محسوس است، اما سهمی از جد دارد، او فهمیده که برای متخصص شدن در دین باید طولانی مدت کار کنیم.  وی ابراز داشت: مانع اصلی بر سر راه مجاهدت علمی طلاب، به خصوص در علوم فقه و اصول، عدم وجود نشاط علمی در کسب این علوم است، تصور اشتباه بسته شدن باب علم در برخی رشته ها و عدم آشنایی با کاربردهای علوم، از علل اصلی آن هستند، گاهی طلاب فکر می کنند که همه کارها قبلاً انجام شده است و دیر به دنیا آمده اند. 

رییس انجمن علمی فقه و حقوق حوزه علمیه قم بیان داشت: بزرگان بسیاری تلاش های بسیاری در علوم مختلف داشته اند، اما با تمام تلاش بزرگواران بعد از هدایت المسترشدین، تازه الان دفتر اول علم اصول نوشته شده، در تفسیر، بعد از المیزان باب تفسیر قرآن بسته نشده است، نکته دیگری که مانع نشاط می شود، اینست که من کار کرده ام، کاربرد آن کجاست. حجت الاسلام والمسلمین علیدوست تصریح کرد: در هیچ مقطع زمانی نبوده که عالمی حرفی برای گفتن داشته باشد و نتواند آن را به جامعه تحویل دهد، در زمان رضاخان که روحانیت تحت فشار بودند و تاریک ترین و سیاه ترین دوران تاریخ برای حوزه ها بوده، روحانیان کارهای زیادی انجام دادند، شهید ثانی شرح لمعه را در زمانی که در باغی مخفی شده بوده، در 6 ماه و 6 روز تالیف کرده است.  وی در ادامه به حجم کار بسیار زیاد علمی که در پیش رو قرار دارد، اشاره کرد و گفت: این که بگوییم کاری صورت نگرفته هم بی انصافی است، اما واقعیت این است که خیلی کار شده و خیلی خیلی هم کار بر زمین مانده است، در فقه و اصول، در ادبیات و تفسیر باید بسیار کار کنیم، هر چه زمان جلوتر می رود هم باید بیشتر از قبل به تولید علم بپردازیم. روحانیت پاسدار دین باید دقیقاً زمان و مکان را بشناسدرییس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز داشت: باید با زمان پیش برویم، این هم دستور عقل است و هم روایات در این زمینه داریم، در تاریخ تشیع همیشه عالمانی بوده اند که اهل شناخت زمان نبوده اند، اما همیشه عالمانی هم داشته ایم که زمان شناس بودند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست بحث ضرورت آشنایی روحانیان به زمان و مکان  و شناخت مقتضیات آن ها را فراتر از ادعاهای ژورنالیستی دانست واذعان داشت: روحانیت به عنوان پاسدار دین، باید زمان و مکان را دقیق بشناسد، در غیر این صورت  ضربه ای را که دشمن می خواهد بر سر ما وارد کند، به اشتباه با گرفتن سپر بر روی پا یا سینه خود دفاع خواهیم کرد.  وی ابراز داشت: نباید به نام شناخت زمان و مکان، فهم دین مغفول بماند و تحت الشعاع قرار گیرد، باید بین وظیفه اول و دوم مدیریت کرد، همچنین نباید به نام فهم دین، از عنصر مهم شناخت مقتضیات زمانه غافل شد، بعد از عالم شدن و آشنا شدن با زمان، نوبت وظیفه سوم ماست.  10 سال اول طلبگی مانند دوران شیرخوارگی برای طلاب استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: وظیفه سوم ما تهذیب است، باید به آن چه می دانیم ایمان داشته باشیم، قرآن مجید کسانی که این ویژگی را ندارند به حمار تشبیه می کند که کتاب حمل می کنند، اثر ایمان به اعتقادات هم در حرکات  و سکنات افراد ظاهر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست گفت: ما به عالمان آشنا به زمانی نیاز داریم که مهذب باشند و بتوانند علم خود را به دیگران منتقل کنند، قدرت انتقال علم دینی به افراد جامعه از مهمترین ویژگی ها و چهارمین رسالت روحانیت در عصر حاضر است و تمام رسالت های قبلی بدون آن بی ارزش می شوند. وی اظهار داشت: در روایت از پیامبر اکرم(ص) داریم که برخی از انبیاء به برخی از عالمان مسلمان غبطه می خورند و دلیل آن هم انتقال علم دین از سوی آن ها به افراد جامعه اسلامی و مبلغ دین بودن آن هاست، وظیفه پنجم روحانیت امروز، رسالت تحقیق دین است، تحقیق در این جا به معنای پژوهش نیست، منظور این است که عالم دینی بتواند احکام عملی اسلام را در جامعه اجرا کند. رییس کرسی های نظریه پردازی فقه و اصول دوران ابتدایی طلبگی را به دوران شیرخوارگی تشبیه کرد و گفت: فرصت ها مانند ابر می گذرند، باید به کاری که انجام می دهیم معتقد باشیم، مردم درباره کشاورزی که در پیری هم به خوبی کار می کند می گویند در کودکی شیر خوبی خورده است، شما هم برای این که در آینده عالمی وارسته و دانشمند شوید، باید در 10 سال اول طلبگی بسیار تلاش کنید و به نوعی دوران شیرخوارگی خوبی در حوزه داشته باشید.

۳۴۰ بازدید