header

حاشیه ملا عبدالله بهترین کتاب برای تدریس منطق است

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کتاب حاشیه بر تهذیب المنطق ملا عبدالله بهابادی، نظارت خوبی بر کل منطق داشته و در مقایسه با کتب دیگر برای مطالعه و تدریس اولویت دارد.
حاشیه ملا عبدالله بهترین کتاب برای تدریس منطق است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کتاب حاشیه بر تهذیب المنطق ملا عبدالله بهابادی، نظارت خوبی بر کل منطق داشته و در مقایسه با کتب دیگر برای مطالعه و تدریس اولویت دارد.

حجت الاسلام والمسلمینابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه کتاب حاشیه بر تهذیب المنطق از جهات مختلفی قابل تحمل است اظهار کرد: این کتاب متن تفتازانی است که در جای خودش از کتاب‌های برجسته این دانش بوده و از متن خوب و پرباری برخوردار است.

او با اشاره به اینکه مرحوم ملا عبدالله در منطق تسلط خاص را داشته و همانطور که از کتاب حاشیه به دست می‌آید بر نگارش نیز مسلط بوده است افزود: متن این کتاب نه موجز است و نه از عبارت ‌پردازی‌های بیجا استفاده شده که خسته‌کننده باشد و از یک اعتدال مناسبی برخوردار است و از این جهت نیز فاخر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: کتاب حاشیه بر تهذیب المنطق نظارت خوبی بر کل منطق داشته و در مقایسه با کتب دیگر برای مطالعه و تدریس اولویت دارد.

او با بیان اینکه بسیار مناسب است کتاب حاشیه ملاعبدالله در برخی از محورها متن آموزشی حوزه‌ها باشد گفت: البته باید در کنارش چند کتاب آموزشی نیز قرار داده شود؛ ما باید به این سمت حرکت کنیم که طلاب حوزه علمیه همیشه در کنار یک کتاب محوری چندین کتاب را نیز مطالعه کنند تا تسلط خوبی بر مطلب داشته باشند.

علیدوست با اشاره به اینکه برخی کتاب‌ها علیرغم اینکه بسیار پربار هستند ولی فرصتی برای عرضه شدن پیدا نمی‌کنند خاطرنشان کرد: کتاب حاشیه بر تهذیب المنطق مرحوم ملاعبدالله علاوه بر اینکه بسیار پربار است ولی شانس عرضه شدن و استقبال توسط دیگران را نیز پیدا می‌کند و ده‌ها سال متن محوری حوزه‌های علمیه می‌شود و در سال‌های ۵۴و ۵۵که بنده نیز منطق می‌خواندم یکی از کتاب‌هایی بود که در حوزه تدریس می‌شد و جزو کتاب‌های درسی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه احیای این کتاب ضروری است و موجب احیای شخصیت ملا عبدالله می‌شود عنوان داشت: اینکه شخصیت‌های بزرگی مانند مرحوم ملاعبدالله که نسل امروز کمتر با آنها ارتباط برقرار می‌کنند در قالب یک همایش معرفی شوند کار بسیار پسندیده‌ای است.

علیدوست با بیان اینکه در برگزاری بزرگداشت‌ها یک مشکل بسیار بزرگ وجود دارد که باید سعی کنند در بزرگداشت مرحوم ملاعبدالله از آن اجتناب شود تصریح کرد: پس از برگزاری بزرگداشت‌ها معمولاً فرایند قطع ‌شده و شخصیت رها می‌شود درحالیکه مناسب است که افکار و عصاره آثار شخصیت‌ها تلخیص شده و مورد مطالعه قرار گیرد و این فرایند قطع نشود تا در نهایت به یک نتیجه‌ای برسد

او با اشاره به اینکه معمولاً در این بزرگداشت‌ها به تکریم و تعظیم شخصیت می‌پردازیم گفت: این مراسم‌ها باید از حالت تکریم خارج شود و به نقد شخصیت نیز بپردازیم و تنها از شخصیت تعریف نکنیم.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: در بزرگداشت مرحوم ملا عبدالله باید سعی شود که کتاب حاشیه بر تهذیب المنطق و حتی خود شخصیت ملا عبدالله نیز مورد نقد قرار گیرد و این منافاتی با تکریم نخواهد داشت و اگر بزرگداشت‌ها به این سمت حرکت کند مطمئناً ارزشمند خواهد بود 

۱,۶۹۸ بازدید