header

همايش بين المللي اهل البيت عليهم السلام و توليد علم

خلاصه خبر :
نخستين "همايش بين المللي اهل البيت عليهم السلام و توليد علم" به مدت 2 روز با حضور اساتيد ، دانشجويان و پژوهشگران سراسر كشور در تالار علامه جعفري دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه شيراز برگزار شد.

 نخستين "همايش بين المللي اهل البيت عليهم السلام و توليد علم" به مدت 2 روز با حضور اساتيد ، دانشجويان و پژوهشگران سراسر كشور در تالار علامه جعفري دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه شيراز برگزار شد.

 مراسم افتتاحيه با پخش پيام ويديويي آيت الله جوادي آملي به اين همايش آغاز گرديد.

 اين مرجع تقليد و مفسر قرآن كريم در اين پيام با تاكيد بر اين كه در اسلام و روايات رسيده از اهل بيت (ع)، توليد علم با هدف تامين امنيت و امان جامعه مدنظر است، اظهار كرد: هرگز خونريزي، جامعه را اداره نمي كند و از اين رو، توليد علم براي كشتار جامعه مقصود و هدف نمي تواند قرار گيرد.

 آيت الله جوادي آملي افزود: دين به ما گفته است كه ما به پيامبراني كه قدرت داديم چگونه قدرت داديم و چگونه توليد علم كردند و چگونه از علم توليد شده بهره امنيتي براي صيانت و سلامت بردند، از اين رو در نگاه دين اسلام، ساخت سلاح هاي كشتارجمعي حرام است، چه رسد به بكارگيري آنها.

 اين مرجع تقليد اظهار كرد: آنچه بشر را گرفتار جنگ جهاني اول، دوم، اضطراب و جنگ هاي نيابتي كرد، براي آن است كه خود و جهان را نشناخت و از اين رو، نخستين علمي را كه بايد او توليد كند، علم انسانيت است كه مي گويد انسان چيست و در مصاف او با مرگ، آيا مرگ پوسيدن است يا از پوست به درآمدن است؟ آيا انسان پيروز است يا مرگ پيروز است؟

 آيت الله جوادي آملي با اشاره به اهميت توليد علم در روايات رسيده از اهل بيت (ع) گفت: امروز دو وظيفه فراروي ما است، يكي توليد علم و ديگر اين كه علم توليد شده صائب و صالح باشد و در مسير صحيح به كار گرفته شود.

آيت الله ابوالقاسم عليدوست، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در اين همايش با اشاره به اين كه در علوم انساني، دانش، تحقيق و پژوهش بي انتها و بدون مرز هستند، بيان داشت: امروز هرچند فعاليت هاي بسياري درباره موضوع هايي همچون فلسفه و فقه صورت گرفته است اما كارهاي بر زمين مانده بسيار است.

 دبير كرسي هاي نظريه پردازي علوم نقلي در حوزه علميه قم افزود: آنچه به عنوان دانش ديني اسلامي در اختيار داريم، قابل احترام و حاصل رنج فراوان انسان هاي موحد و غيرموحد، مسلمان و غيرمسلمان است.

 آيت الله عليدوست اظهار كرد: دين اسلام با تكريم علم و عالم شروع شد، اين دين نه تنها علم را احترام كرد بلكه پديده هاي اطراف علم همانند قلم، پژوهش و ... را ستايش كرد.

 وي با اشاره به آثار علمي دانشمندان مسلمان در سده هاي دوم تا چهارم هجري قمري گفت: هنوز شمار زيادي از اين كتاب ها در بسياري از رشته ها معادلي ندارد، كتاب هايي كه از سنت گفتاري و رفتاري پيامبر اسلام (ص) و اهل بيت (ع) سرچشمه گرفته اند و به بخشي از تمدن بشري تبديل شده اند.

 دبير كرسي هاي نظريه پردازي علوم نقلي اظهار كرد: مشكلي كه امروز با آن رو به رو هستيم در نبود اعتماد به نفس است كه دانشجويان و استادان در مسير طرح نقدهاي نو به مكاتب علمي گام بردارند و از طرفي، يافته هاي محققان معاصر به شكل شايسته اي مورد توجه قرار نمي گيرد و بيشتر به دانشمندان درگذشته استناد مي شود.

 حجت الاسلام و المسلمين دكتر قاسم كاكايي دبير نخستين همايش بين المللي اهل بيت (ع) و توليد علم نيز در آيين گشايش اين همايش گفت: دانشمندان مسلمان با درك صحيح، تسامح و سعه صدر، علم را از هر نقطه دنيا فراگرفتند ولي تنها مصرف كننده علم نبودند بلكه آنچه در كارنامه علمي آنها مي درخشد، توليد علم است.

 وي افزود: چندين سده دانشمندان مسلمان مانند ابن سينا و فارابي در فلسفه، جابربن حيان در شيمي، خوارزمي در رياضي، ابن خلدون در تاريخ، مسعودي در جغرافيا، ابن هيثم در فيزيك و رازي در طب، بر تارك علم درخشيدند به گونه اي كه اروپا كه مي بايست ميراثدار يونان و روم باستان باشد، قرن ها از دستاوردهاي فرهنگ و تمدن اسلامي بهره گرفت.

 رييس دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه شيراز اظهار كرد: ايران باستان با همه علمش نتوانست دانشمندان و فلاسفه اي همچون سقراط، افلاطون و ارسطو بپروراند اما به بركت اسلام، آنچنان استعداد مردمش شكوفا شد كه بزرگترين دانشمندان علوم عقلي و نقلي، تجربي و عرفاني را در سرزمين ايران بايد جست و جو كرد.

 دبير نخستين همايش بين المللي اهل بيت (ع) و توليد علم با بيان اين كه نقش اهل بيت در برپايي تمدن اسلامي و توليد علم به طور شايسته تبيين نشده است، هدف برپايي اين همايش را تبيين ناگفته ها در اين عرصه دانست و گفت: اين همايش در ادامه سلسله همايش هاي سيزدهمين جشنواره فرهنگ رضوي (ع) برگزار مي شود.

 دكتركاكايي با بيان اينكه اين همايش بين المللي با همكاري دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه شيراز، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و بنياد ملي امام رضا (ع) اجرا گرديده ، خاطر نشان كرد: حدود 120 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه پس از داوري، 50 مقاله آن برگزيده شده كه به صورت خلاصه در كتابچه اين همايش منتشر مي شود.

 وي از مباني و مفهوم شناسي علم، توليد علم و نسبت علم و دين به عنوان موضوع هاي اين همايش ياد كرد و اظهار داشت: در مدت دو روز برگزاري اين همايش، 20 مقاله به صورت سخنراني ارائه و در پايان به 14 مقاله برتر جوايز نفيسي اهدا مي شود.

 آيين اختتاميه و اهداي جوايز به برگزيدگان نيزبا حضور دكتر سيد ضياء هاشمي ، معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري و دكتر ارشاد ، رئيس دانشگاه شيراز ، در تالار علامع جعفري ترتيب يافت.

 معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم اختتاميه اظهار داشت:بايد با رويكرد علمي، تاثير سبك زندگي ديني را با بهره گيري از منابع غني اسلامي به جامعه امروز نشان دهيم.

 وي اظهار كرد: اهل بيت (ع) هم در زمان خود و هم امروز از مرجعيت علمي برخوردار هستند و دانشگاهيان مي توانند با بهره گيري از چنين منبع عظيمي، پاسخ پرسش ها و مجهولات عصر امروز را استخراج كنند.

 دكتر هاشمي گفت: مرثيه سرايي، دعا، نيايش و اجتماعات سرشار از احساسات واقعي و پاك براي آشنايي مخاطب دانشگاهي با سبك زندگي اسلامي كافي نيست بلكه بايد با رويكرد علمي از سبك زندگي و سيره اهل بيت (ع) اقتباس و به فرهيختگان جامعه عرضه شود.

 وي ادامه داد: گاه درباره سخنان علمي و جديد فلان دانشمند و نظريه پرداز گفته مي شود كه اين موضوع ها يك هزار و 400 سال قبل در احاديث ما مطرح بوده است ، اما اين ادعا نمي تواند با مخاطب ارتباط درستي برقرار كند.

 دكتر هاشمي ادامه داد: اگر ما از چنين قضاياي علمي برخوردار بوده ايم پس چرا زودتر از ديگران آن را عرضه نكرده ايم؟

 معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: جاي كار فراواني در فرهنگ اهل بيت (ع) وجود دارد و سلسله جشنواره هاي فرهنگ رضوي كه همايش بين المللي اهل بيت (ع) و توليد علم يكي از آنهاست ؛ مي تواند افق روشني را در موضوع هايي همچون سبك زندگي و خانواده با فراهم كردن زمينه فعاليت هاي علمي خلاقانه، ايجاد كند.

 وي از دانشگاه به عنوان كانون دانش، فرهنگ و دين ياد كرد و اظهار داشت: بدون شك، نظريه پردازي و توليد علم در اين عرصه بدون اجتهاد و كوشش مستمر و فراوان ميسر نخواهد بود.

۳۸۱ بازدید