header

روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا

خلاصه خبر :
حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده، بحث روش شناسی اجتهاد است، اگر کسی از روش شناسی در بحث اجتهاد بهره برد، توانسته گام موفقی در عرصه اجتهاد بردارد.
آیت الله علیدوست:
روش شناسی اجتهاد درحوزه مورد غفلت واقع شده است

حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده، بحث روش شناسی اجتهاد است، اگر کسی از روش شناسی در بحث اجتهاد بهره برد، توانسته گام موفقی در عرصه اجتهاد بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عصر امروز در نشست «روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا» توسط کمیته هماهنگی برگزاری نشست های علمی سطوح عالی و خارج حوزه و با همکاری انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه در مدرسه فیضیه برگزار شد،  گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به  آن توجه شده بحث های روش شناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای روش شناسی در بحث اجتهاد باشد، توانسته گام موفقی در عرصه اجتهاد بردارد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: اهمیت بحث اجتهاد در مسئله نوپیدا جاری و ساری است. معتقدیم این نوع مسائل را باید حوزویان عهده دار باشند تا بتوانند اثر گذار باشند.

وی بیان داشت: روش شناسی مواردی دارد که از جمله آن هستی و فلسفه شناسانه و ناقدانه است.

این استادحوزه افزود: معتقدیم که اجتهاد فقط درفقه نیست. در طول تاریخ  مشکلی بوده این است که اجتهاد را تنها در گزاره فقهی می بردند در حالی که اجتهاد در همه ساحت های دینی،کلامی، تفسیری و ... ضروری است. به همین دلیل اجتهاد در مسائل نوپیدا مخصوص فقیه نیست.

آیت الله علیدوست ادامه داد: اصل اجتهاد که به معنای آشنایی، مدیریت ادله و ... است در همه علوم ممکن و جاری است.

وی افزود:مسائل نوپیدا دارای اقسامی است که از جمله آن معاملات جدید مانند معاملات مشتقه؛ معامله ای که فرع فقهی ندارد مانند این که آیا در فقه سیستم وجود دارد یا نه؟.

عضو جامعه مدرسین ابرازداشت: معتقدیم حوزه باید رساله و تحریریه داشته باشد یکی به دست متولیان و دیگری را به دست مردم بدهد، تا بدان عمل کنند.

آیت الله علیدوست گفت: مشکل بانک ها، تنها ربا نیست،بلکه مشکلاتی چون اختلاف طبقاتی است. به همین دلیل اگر کسی می خواهد سیستم را ببیند باید همه نظام های هرمی و... و ادله را نگاه کند.

این استاد حوزه اظهارداشت: باید مسائل نوپدیدا  را ابتدا تبار شناسی کرده و بعد روش مناسب با آن برای حل آن ارائه داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  بیان داشت: امروز ظرفیت حوزه برای پاسخ گویی به نیازها بسیار زیاد است، لازم است از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

خاطرنشان می شود: مدیریت سطوح عالی و خارج در نظر دارد توسط یک کمیته هماهنگی متشکل از معاونت های این مدیریت، زمینه ساز و هماهنگ کننده اینگونه نشست های وزین و

علمی در مراکز سطوح عالی به ویژه مدرسه علمیه فیضیه باشد. افراد صاحب نظریه و مراکز حوزوی می توانند درخواست های برگزاری نشست علمی یا کرسی نظریه پردازی و... خود را

جهت هماهنگی و زمان بندی به این کمیته که در ساختمان اداری دارالشفا طبقه دوم مستقر است ارائه کنند. امور اجرایی برگزاری نشست، با مساعدت معاونت امور اجرایی سطوح عالی

و خارج حوزه، بر عهده ی مرکز درخواست کننده خواهد بود.


۱,۰۲۴ بازدید