header

جهش تولید شعار اسلامی و ملی است

خلاصه خبر :
عضو جامعه مدرسین با بیان این که جهش تولید شعاری اسلامی ـ ملی است و با انتقاد از سپردن برخی امور به افراد نالایق، بر لروم توجه به علل مشکلات اقتصادی و رفع آن تأکید کرد.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، درباره شعار سال اظهار داشت: شعاری که امسال توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شد، شعاری اسلامی ـ ملی است.

وی با بیان این که شعار «جهش تولید» یادآور نوعی از استقلال مطلوب اسلام است، گفت: ممکن است شعاری باشد که فقط جنبه دینی داشته باشد یا شعاری برای کشور و ملی باشد اما شعار «جهش تولید» یادآور نوعی از استقلال مطلوب اسلام است و شریعت مطهر می خواهد که مسلمانان مستقل باشند و دست احتیاجشان جلوی دیگران دراز نباشد؛ همچنین این شعار، ملی است چرا که هیچ کشوری با وابستگی به جایی نمی رسد.

در پایان سال باید آثار شعار سال محسوس باشد

وی با تأکید بر این که شعار سال نباید صرفاً در حد شعار باقی بماند، گفت: این شعار حتما باید به صحنه عمل برسد و در حد شعار باقی نماند؛ نگرانی وجود دارد که بعد از رفع بیماری کرونا این شعار در برگ ادارات و صرفاً سمینار، کنفرانس، میزگرد، همایش و ارائه مقالات و نشست ختم شود، اینها ممکن است در حد معقول آن خوب باشد و بلکه لازم است اما باید کاری کرد که در پایان امسال بتوان آثار آن را حس کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسائل کشور را به هم پیوسته عنوان و تصریح کرد: در خصوص الزامات باید چند نکته را دقت کرد؛ مسائل یک کشور به هم تنیده است، یعنی گاهی وقتی پدیده ای می خواهد عملی شود، جریاناتی را تحت تأثیر قرار می دهد که در نگاه اول قابل تصور نیست، به عنوان مثال، جهش تولید در روابط سه قوه اثر می گذارد یعنی اگر ما تصور کنیم که همگرایی و وحدت نظرِ لازم در اداره کشور میان ارکان نظام نباشد و هر کدام از قوای کشور متفاوت عمل کنند و انتظار جهش داشته باشیم، غیرقابل تحقق است.

هماهنگی قوای سه گانه در مقابله با کرونا لذت بخش است

وی بر لزوم استمرار هماهنگی قوای سه گانه تأکید کرد و افزود: به عنوان یک شهروند یک نگرانی دارم که آیا بعد از بیماری کرونا، همین هماهنگی میان قوای سه گانه که پای کار هستند و این هماهنگی لذت بخش است، باقی خواهد ماند و یا با کشمکش های ناموجه و غیرضرور مواجه خواهیم بود؟ برای تحقق شعار سال، باید همه صداها در راستای صلاح کشور هماهنگ باشد.

آیت الله علیدوست با اشاره به اهمیت حمایت دولت از بخش خصوصی و ایجاد اطمینان خاطر به آنها اظهار داشت: مثلاً وزارت صمت باید پای کار بیاید و بخش خصوصی باید تأمین خاطر پیدا کند و حاکمیت کاری کند که اینها در داخل و خارج از کشور اطمینان خاطر جهت سرمایه گذاری پیدا کنند.

وی درباره عملی شدن شعار سال گفت: یک مجموعه ای باید دست به دست هم دهند تا این شعاری که ضرورت و مصلحت تحسینی و تکمیلی نیست، بلکه مصلحت ضروری و لازم کشور است، جامه عمل پوشانده شود.

انتقاد از سپردن برخی از امور جامعه به افراد ناشایست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن بیان انتقادی در خصوص سپردن امور جامعه به افراد نالایق تصریح کرد: یک رکن اساسی اشتغال این است که ما نیروهای جوان را سر کار بیاوریم، یعنی امروز کشور به تکان دادن و تکان خوردن احتیاج دارد؛ نیروهایی که در این 40 سال در انقلاب(چه در دانشگاه، چه در جامعه و چه در حوزه) تولید شده اند، کمتر به کار گرفته می شوند و به جای آنها، نیروهایی که نهایتاً بتوانند خوب مشورت دهند و این حد توان آن ها است و این افراد وقتی گاهی در رأس کارهای اجرایی یا شبه اجرایی قرار می گیرند، مشکل پیدا می شود.

وی بخشی از اشتغال را توسعه زیرساخت ها دانست و افزود: اگر ما با پدیده ای به اسم عدم تأسیس کارخانه ها و یا تعطیلی کارخانه ها و کارگاه ها مواجه باشیم، نمی توان توقع داشت که جوانان بر سر کار بیایند، بنابراین باید حاکمیت، زیرساخت ها را اصلاح کند یعنی مثل این که معلولی داریم و نمی خواهیم به علت توجه کنیم، بگوییم که چرا معلول حل نمی شود.  

آیت الله علیدوست با بیان این که فهم نحوه ایجاد اشتغال سخت نیست، اظهار داشت: این که اشتغال چطور ایجاد می شود، حرکت جوهری ملاصدرا نیست که فهم آن سخت باشد؛ حداقل در ابتدای کار فهم آن آسان است و تا حل علت ها مقداری فاصله داریم و معتقد هستم که در خصوص حل اشتغال شعار می دهیم اما دنبال علت ها نمی رویم و به نظر می رسد که علت ها روشن است.

۱,۱۲۸ بازدید