علم قاضی شاید با شهادت یک زن حاصل و با شهادت 10 مرد حاصل نشود
- در تاریخ ۰۶ دی ۱۳۹۲
- ساعت ۰۹:۲۷
یک مدرس خارج فقه و اصول حوزه با بیان اینکه شهادت، تکلیف است اگر شرع مقدس این بار را از دوش زنان برداشت یا خواست آنها کمتر درگیر مسأله شهادت شوند در واقع تکلیف را برداشته است، همان طور که تکلیف جهاد را از آنها برداشته است، گفت: برداشتن تکلیف شهادت از...
رابطه ادبیات و اجتهاد، در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیدوست
- در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۲
- ساعت ۲۱:۴۷
در این گفتگو به رابطه بین ادبیات و استنباط دینی، گرایش های مختلفی که در زمینه ارتباط ادبیات با استنباط دینی (افراطی،تفریطی، متعادل) وجود دارد پرداخته میشود و خطرات این گرایش ها و نقش علوم مختلف ادبیات را همراه با نمونه های کاربردی آن برای...
مداحی در صورتی که کنترل شود کار با ارزشی است
- در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۲
- ساعت ۱۸:۱۰
مداحان اهل بیت(س) در دهه اول ماه محرم که همزمان است با ایام سوگواری شیعیان برای اباعبدالله الحسین(ع) بیش از همه عزاداران در برگزاری یک مجلس هم شان مقام صاحب عزا نقش دارند، صاحبان تریبونی که صد درصد متعلق به سالار شهیدان بوده و نباید از آن صوت غنائی...
تحلیلی بر موضوع اقتضائات زمان و دیدگاههای موجود در حوزه نسبت به فقه
- در تاریخ ۰۳ آبان ۱۳۹۲
- ساعت ۲۰:۵۲
همایش ملی «فقه هنر» به همت مدرسه اسلامی هنر و با حمایت شورای فرهنگ عمومی کشور، دی ماه امسال برگزار میشود.
طلاق عسر و حرج در فقه و قانون
- در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۲
- ساعت ۰۹:۵۲
به گزارش مهرخانه، مطابق قاعده فقهی عسر و حرج و به موجب ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی که برگرفته از این قاعده است، در صورتیکه دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی میتواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. با توجه به اینکه امروزه در زندگی شهری...
دولت حوزه را یک ناصح تلقی کند
- در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
- ساعت ۱۸:۱۳
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دولت و حاکمیت باید حوزه را یک ناصح تلقی کنند گفت: نقدهایی که بیان می شود باید به عملکرد افراد باشد.
جامعه باید خواهان دانستن احکام شرعی باشد،حوزه تنها مقصر نیست
- در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۲
- ساعت ۱۸:۱۵
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه باید خواهان دانستن احکام دینی باشد ابراز داشت: اینکه ما بگوئیم در این زمینه تنها حوزه مقصر است کار درستی نیست.
روش شناسی اجتهاد شیخ انصاری (ره)
- در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۲
- ساعت ۱۳:۰۶
شیخ اعظم در روش اجتهاد، به مدرسهی تجمیع ظنون تعلق دارد و لذا در کتابهای فقهی و اصولیِ این ایستاده بر قله، “انصاف” جایگاه پیدا می کند.