header

استناد فقهی به مذاق شریعت در بوتة نقد

  • در تاریخ ۰۵ آبان ۱۳۸۸
  • ساعت ۱۸:۴۰

حقوق اسلامی دوره 6، شماره 22، پاییز 1388، صفحه 7-36

مصلحت در فقه امامیه

  • در تاریخ ۰۵ آبان ۱۳۸۷
  • ساعت ۱۸:۳۴

نصوص، متون معتبر دینی و عقل سلیم بر هدفمند بودن شریعت اسلام دلالت دارند. انگیزه (و ثمره) تشریع الهی جز رسیدن به حیات پاکیزه، سعادت و تامین مصالح انسان ها نیست. ارتباط وثیق شریعت و مصلحت، حکایت از پیوند فقه ـ به عنوان دانش کاشف شریعت ـ با مصلحت دارد. استفاده از مصلحت (البته) قطعی مورد نظر شارع در استنباط اول (استنباط بدون توجه به تزاحم) و در استنباط دوم (استنباط در وقت تزاحم احکام)، ضرورت جداناپذیر مقدمات قبل است.

قرآن کریم و قاعدة «احسان»

  • در تاریخ ۰۵ مرداد ۱۳۸۷
  • ساعت ۱۸:۳۰

قاعده «احسان» از قواعد مسلم شرعی و فقهی است و اکثر فقیهان به اصطیاد آن از قرآن معتقدند. در این مقاله ضمن پذیرش اعتبار شرعی این قاعده، بر اصطیاد آن از قرآن خدشه وارد شده است.

تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی

  • در تاریخ ۰۵ آبان ۱۳۸۴
  • ساعت ۱۸:۲۵

هر چند نصوص معتبر و عقل سلیم بر هدفمند بودن افعال الهی در تکوین و تشریع دلالت می‌کنند، این سخن به معنای ضرورت و وضوح تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی و موجود در متعلق حکم نیست. از این رو تبعیت از دیرباز محل بحث بوده و خواهد بود