header

اصول فقه تجدید الهیکلیه و توسعه النطاق القسم الاول

  • در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
  • ساعت ۲۳:۲۲

اصول فقه تجدید الهیکلیه و توسعه النطاق القسم الاول

دین شریعت و مصلحت

  • در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
  • ساعت ۲۳:۰۱

نصوص معتبر ديني و عقل سليم بر هدف دار بودن خداوند در فرستادن پيامبران و فروفرستادن كتب آسماني و تشريع مقررات دلالت دارند. انگيزه و ثمره اين سه كار چيزي جز تأمين سعادت و مصلحت مخاطبان و مكلفان نيست. هدف دار بودن خداوند را نبايد با قانون «العالي لا يفعل شيئا لأجل السافل» منافي دانست. مقاله حاضر به گفتگو از رابطه مصلحت با بعث رسل، انزال كتب و تشريع مقررات مي‌پردازد و از مورد اخير يعني رابطة مصلحت و شريعت (و به تبع: رابطة مصلحت و فقه) با تفصيل بيشتر گفتگو مي‌نمايد.

نقش عدالت در فرآیند استنباط اول و دوم

  • در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
  • ساعت ۲۲:۳۱

عدالت از کهن‌ترین مفاهیمی است که بشر با آن آشنا است، در زندگی روز مرّه او بسآمد چشمگیر دارد، و در نصوص دینی به عنوان یکی از مقاصد اولیه انبیای الاهی از آن یاد شده است. این مفهوم، مفهومی پیشین دینی است، لکن نباید فارغ از نگاه به جهان، انسان و سرانجام وی به تفسیر آن پرداخت. چنان که در تطبیق آن بر مصادیق و یافتن عینیت‌های آن، وقتی در یک نظام، دیده می‌شود، باید عناصر مؤثر بر آن را ـ که در آن نظام حضور دارند ـ ملاحظه نمود .در بخش نظر و نظریه پردازی و اندیشه ورزی با مفهوم و مصداق شناسی عدالت برخوردی بایسته نشده است ؛ از این رو لازم است کارایی‌های آن در کشف حکم باز‌خوانی شود تا اجرای عدالت بر بنیان آن صورت پذیرد. عدالت در فقه به مثابه یک سند، قاعده، روی‌کرد، حضور می‌یابد و به مثابه یک گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف باید تحقق یابد.

معنا شناسی واژه لهو((مقاله عربی))

  • در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
  • ساعت ۲۲:۲۹

معرفة معنی کلمة «اللهو» و حکمه من مسائل الفقه الضروریة. و لم يجر إلی الآن أي تحقيق في مفهوم هذه الكلمة يليق نطاق تطبيقها. وعلى الرغم من الاستخدام الواسع النطاق لهذا المصطلح فی النصوص الشرعیة و المتون الفقهیة، عومل معه معاملة الالفاظ الواضح معناها و استمر هذا الوضع إلی القرن التاسع و من هذا القرن بحث الفقهاء عنه شیئاً فشیئاً فعثروا في القرنین الثالث عشر و الرابع عشر على مجموعة من التحقیقات و لکنها کانت متناثرة خلال الأبحاث الفقهیة و هذا یمنعنا عن الاستفادة و رصد تطور أفکارهم حول هذا المفهوم. الدراسة المفصلة عن هذا المفهوم و البحث التام فی النصوص الشرعیة و المتون الفقهیة و تصنیف موارد استعماله و تحقیقه تصلنا الی أن هذا المفهوم ما وضع للحرمة بصورة مطلقة.