خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401)
جلسه 71- در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چکیده نکات
تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین - اشاعره بر اساس اعتقادات خود منکر تبعیت هستند در تکتک احکام، کل احکام و کل دین.
عدلیه در مقابل اشاعره قائل به تبعیت هستند البته گروهی از ایشان معتقدند میتواند بخشی از احکام تابع مصلحت در جعل و امتثال مکلف باشد نه مصلحت و مفسده پیشین.
علل الشرایع و مقاصدالشریعه در عدلیه مطرح میشود.
دلالت عقل بر اندیشه تبعیت و لو تبعیت از مصلحت در جعل و امتثال تاکید میکند. ادله نقلیه هم به سه گروه منقسم میشود.
- تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- ترجیح بلا مرجح
- تبعیت احکام
- فلسفه اصول فقه
- مصالح و مفاسد پیشین
- مقدمات علم اصول
- مسائل مقدمات اصول فقه
- تبعیت جعل از مصلحت در جعل
- محال نبودن ترجیح بلا مرجح
- معلول بدون علت
- اشاعره و تبعیت
- نگاه عقلی به تبعیت
- نگاه نقلی به تبعیت
- علم بودن حکیم برای خداوند نه وصف اشتقاقی
- علم بودن و وصف اشتقاقی
- بررسی اقوال در تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- بررسی ادله در تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- درک عقل در تبعیت احکام از مصالح و مفاسد
- مصحلت در جعل حکم
برچسب ها:
چکیده نکات
تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین - اشاعره بر اساس اعتقادات خود منکر تبعیت هستند در تکتک احکام، کل احکام و کل دین.
عدلیه در مقابل اشاعره قائل به تبعیت هستند البته گروهی از ایشان معتقدند میتواند بخشی از احکام تابع مصلحت در جعل و امتثال مکلف باشد نه مصلحت و مفسده پیشین.
علل الشرایع و مقاصدالشریعه در عدلیه مطرح میشود.
دلالت عقل بر اندیشه تبعیت و لو تبعیت از مصلحت در جعل و امتثال تاکید میکند. ادله نقلیه هم به سه گروه منقسم میشود.
نظر شما