مقدمه اصول فقه (1400-1401)
جلسه 80- در تاریخ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات
تصور عمومی بر شرطیت بلوغ به طور مطلق است عندالکل.
لکن محقق نایینی مخالف این شرطیت است.وی می فرماید: تکالیف شرعی مستکشف از عقل قاطع مشروط به بلوغ نیست؛ زیرا با ادراک مستقل عقل منافات دارد مثل وجوب معرفت به اصول اعتقادی قبل از بلوغ. نقل کلام محاضرات از محقق نایینی: حدیث رفع قلم رافع وجوب تعلّم نیست چون وجوبش عقلی است.
بین این دو نقل از محقق نایینی تفاوت است. در نقل اول وجوب شرعی را قبول دارد و در نقل دوم منکر است.
اشکال بر تصویر وجوب شرعی زیرا عقل جز ادراک ندارد.
اشکال محقق خویی بر محقق نایینی: حدیث رفع قلم رافع حکم شرعی است.
- شرط بلوغ
- شرط عقل
- شرطیت بلوغ به طور مطلق یا مقید
- بلوغ در تکالیف عقلی
- حدیث رفع قلم و شرطیت بلوغ
- مناقشه محقق نایینی در شرطیت بلوغ به طور مطلق
- نقد محقق خویی بر آن
- شأن عقل لیس الّا الادراک
- شأنیت عقل و ادراک
- شرایط عامه تکلیف
- مقدمات اصول
- تعریف عقل و جنون
- نظر محقق نائینی در شرط بلوغ
- قاعده ملازمه.
برچسب ها:
چکیده نکات
تصور عمومی بر شرطیت بلوغ به طور مطلق است عندالکل.
لکن محقق نایینی مخالف این شرطیت است.وی می فرماید: تکالیف شرعی مستکشف از عقل قاطع مشروط به بلوغ نیست؛ زیرا با ادراک مستقل عقل منافات دارد مثل وجوب معرفت به اصول اعتقادی قبل از بلوغ. نقل کلام محاضرات از محقق نایینی: حدیث رفع قلم رافع وجوب تعلّم نیست چون وجوبش عقلی است.
بین این دو نقل از محقق نایینی تفاوت است. در نقل اول وجوب شرعی را قبول دارد و در نقل دوم منکر است.
اشکال بر تصویر وجوب شرعی زیرا عقل جز ادراک ندارد.
اشکال محقق خویی بر محقق نایینی: حدیث رفع قلم رافع حکم شرعی است.
نظر شما