مقدمه اصول فقه (1400-1401) - مقدمه اصول فقه (1400-1401)
جلسه 83- در تاریخ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات
درس اخلاق: امام صادق علیه السلام : من اراد ان یعلم ما له عند الله فلینظر ما لله عنده.
در این حدیث شریف امر نامحسوس و کیفی و غیر وجدانی به محسوس، کمّی و وجدانی تنزیل شده است.
من کان لله کان الله له.
ما لله عنده مصادیقی دارد: خود خداوند متعال - اولیای خداوند - دین خداوند - قرآن شریف - خلق خداوند
باید دید در وقت غضب و ناراحتی و پست و مقام چقدر از خداوند نزد او است.
ادامه درس اصول: آیا تکلیف نسبت به قضایای ضروری نزد عقل مشروط به بلوغ است؟ لا یبعد ذلک با توجه به نبود مانع و امکان التزام به تخصیص.
البته اعمال تعبد در این موارد هست و این جا مثل وجوب تعلّم نیست که قابل تخصیص و تقیید نیست.
- درس اخلاق
- امام صادق علیه السلام
- من اراد ان یعلم ما له عندالله
- فلینظر ما لله عنده
- من کان لله کان الله له
- تبدیل کیف و غیر محسوس به کمّ و محسوس
- مصداق شناسی ما لله
- عدم اشتراط بلوغ در قضایای ضروری
- تخصیص حدیث رفع
- جایگاه انسان نزد خداوند
- جایگاه خداوند نزد انسان
- جایگاه دین نزد انسان
- جایگاه ولی خدا نزد انسان
- جایگاه خلق خدا نزد انسان
- نظر محقق نائینی درباره شرطیت بلوغ در تکلیف
- وجوب تعلم در آستانه بلوغ
- احکام ضروری عقل
- تنجز حکم شرعی در حق مراهق ممیز
برچسب ها:
چکیده نکات
درس اخلاق: امام صادق علیه السلام : من اراد ان یعلم ما له عند الله فلینظر ما لله عنده.
در این حدیث شریف امر نامحسوس و کیفی و غیر وجدانی به محسوس، کمّی و وجدانی تنزیل شده است.
من کان لله کان الله له.
ما لله عنده مصادیقی دارد: خود خداوند متعال - اولیای خداوند - دین خداوند - قرآن شریف - خلق خداوند
باید دید در وقت غضب و ناراحتی و پست و مقام چقدر از خداوند نزد او است.
ادامه درس اصول: آیا تکلیف نسبت به قضایای ضروری نزد عقل مشروط به بلوغ است؟ لا یبعد ذلک با توجه به نبود مانع و امکان التزام به تخصیص.
البته اعمال تعبد در این موارد هست و این جا مثل وجوب تعلّم نیست که قابل تخصیص و تقیید نیست.
نظر شما