header

خارج فقه القضاء (1400-1401) - خارج فقه القضاء (1400-1401)

جلسه 88
  • در تاریخ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات

گروه پنجم از روایات قسامه: روایاتی که رویکرد خاصی به فهمنده نص می‌دهد. روایات متعدد دالّ بر فلسفه قسامه
ممکن است گفته شود: اگر این کارایی امروزه در قسامه نباشد یا راه بهتری وجود داشته باشد، نباید به دلیل بودن قسامه فکر کرد.
مدیریت گروه های پنج گانه:
1. خروج گروه 3 و 5 از دایره تعارض
2. رجوع گروه 1و 2 به گروه 4 که مطابق نظر مشهور است.
حاصل کار: حاکمیت گروه سوم، با فرض آن چه گفته شد.
سیاست افتراقی از جهت مجرم، زمان، مکان و مجازات های تبعی و تکمیلی...


صفحات 453 و 454 : کلیک کنید

متن پیاده سازی شده جلسه هشتاد و هشتم سال چهارم درس خارج فقه القضا 7 خرداد ماه 1401

بسم الله الرحمن الرحیم
گروه پنجم روایات؛ (نوعی رویکرد خاص برای فهمنده نص القاء می‌کند)
روایت اول: بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ‌السَّلام قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْقَسَامَةُ لِيُغَلَّظَ( تا محقق بشود) بِهَا فِي الرَّجُلِ الْمَعْرُوفِ بِالشَّرِّ (در تهذیب که مصدر روایت است « بالستر» آمده است)الْمُتَّهَمِ فَإِنْ شَهِدُوا عَلَيْهِ جَازَتْ(نافذ است) شَهَادَتُهُمْ. 
معروف به شر در روایت قسمت کلیدی ما برای فهم این مطلب است که قسامه را برای هر شخصی استفاده نکنیم بلکه برای کسانی که شهره به بدی و شر هستند، قسامه را به کار ببریم. نه این که مفهوم گیری کنیم از این روایت بلکه به کمک بقیه‌ی روایات محدودیتی را برداشت کنیم. بنابراین مانند: اقرار و بینه با قسامه برخورد نمی‌کنیم زیرا این دو برای هر شخصی دلیل قضایی محسوب می‌شود.
نکته مهم حدیثی: اما راجع به نسخه مصدر که به جای بالشر، بالستر دارد، باید بگوییم: برخی اشخاص که با روایات محشور هستند گاه برخی کلمات را به خاطر انسشان با روایات صحیح نمی‌دانند و احتمالا این مورد برای شیخ حرّ اتفاق افتاده است که بالشر را درست می‌دانند. بنابراین اگر ستر در روایت آمده باشد دیگر القاء دیدگاه ندارد. البته در کتابُ من لایحضره الفقیه (بالشر) آمده است.
سوال: حال اگر طبق برخی روایات قسامه را پناه بدانیم و جلوگیری از قتل کند و فرار از قصاص را محدود کند، حال بگوییم اگر این کارایی قسامه از بین رفت خود قسامه هم کنار برود؟ زیرا وسیله‌ای برای انتقام و خونریزی شده است.
جواب: قسامه را بتمامه از بین نمی‌بریم بلکه از درجه دلیل به اماره تبدیل می‌نماییم مخصوصا اگر امروزه ادله بهتری برای کشف جرم باشد مانند: انگشت نگاری، آزمایش و غیره، البته اگر دلیل اسد از قسامه در بین نباشد و امارات دیگری نیز نباشد از قسامه به تنهایی استفاده می‌کنیم.
خاستگاه اصلی این بحث در فلسفه فقه است که تا چه اندازه کارآیی نهادهای شرعی را باید بحساب بیاوریم؟ آیا  اگر اکنون آن کارآیی تغییر نموده حال می‌شود حکم آن را عوض کنیم؟
(برای مطالعه بیشتر در فقه هنر استاد محترم در مورد اسم گرایی و کارکرد گرایی صحبت نموده‎اند. سایت استاد قسمت مقالات)
روایات دیگر نیز هست که مقدار قسامه را در قتل عمد و شبه عمد مشخص می‌کند؛ این روایات احکام قسامه هست که در جای خود باید بحث بشود.

۳۲۵ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
دانلود صوت جلسه
چکیده نکات

گروه پنجم از روایات قسامه: روایاتی که رویکرد خاصی به فهمنده نص می‌دهد. روایات متعدد دالّ بر فلسفه قسامه
ممکن است گفته شود: اگر این کارایی امروزه در قسامه نباشد یا راه بهتری وجود داشته باشد، نباید به دلیل بودن قسامه فکر کرد.
مدیریت گروه های پنج گانه:
1. خروج گروه 3 و 5 از دایره تعارض
2. رجوع گروه 1و 2 به گروه 4 که مطابق نظر مشهور است.
حاصل کار: حاکمیت گروه سوم، با فرض آن چه گفته شد.
سیاست افتراقی از جهت مجرم، زمان، مکان و مجازات های تبعی و تکمیلی...