مقدمه اصول فقه (1400-1401) - مقدمه اصول فقه (1400-1401)
جلسه 87- در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
چکیده نکات
الظاهرات التی لیست بمصدر و لا سند.
عرف نه مصدر است و نه سند. عقل هم کارایی سندی دارد و هم کارایی ابزاری.
خلط این کارایی ها به یکدیگر. رجوع سندیت مصلحت به عقل و نقل. کارایی سندی عرف متجسد از ادراک عقل است.
این عرف ها نیازمند امضا نیست.
ضروریة التفکیک بین الجعل و التخطیط و لوازم هر یک امر تخطیط و برنامه ریزی به دست عرف است. اختیار مخطِّط در شیوه های اجرایی مثل اختیار نمازگزار در انتخاب شیوه های خواندن نماز.
لزوم گسست این دو از یکدیگر - کلام آقا نجفی اصفهانی در این باره.
- فلسفه فقه
- مصلحت
- توحید در تشریع
- کارایی سندی عقل
- عرف و عقل
- مصلحت شرعی
- شیوه های اجرایی
- مقدمات اصول فقه
- مصدریت جعل و اعتبار
- سند و دلیل بر جعل
- پدیده هایی که نه مصدر جعل است و نه سند و دلیل کشف حکم
- مصدر جعل و سند حکم و دلیل کشف حکم
- کارایی ابزاری عقل
- عرف متجسد از ادراک عقل
- عرف و عدم نیاز به امضا
- تخطیط
- مجلس برنامه ریز
- آقا نجفی اصفهانی
- مجلس شوری
- نهضت مشروطه
- مصدر جعل
- شارع بالذات
- شارع مأذون
- سند کشف جعل
- طریقیت ادله اربعه در کشف جعل
- نهادهای مفسر ادله
- فرق حکم شرعی با شیوه اجرای حکم شرعی
- کارکرد ابزاری عرف
- کارکرد ابزاری مصلحت
- عرف برخاسته است درک عقل
برچسب ها:
چکیده نکات
الظاهرات التی لیست بمصدر و لا سند.
عرف نه مصدر است و نه سند. عقل هم کارایی سندی دارد و هم کارایی ابزاری.
خلط این کارایی ها به یکدیگر. رجوع سندیت مصلحت به عقل و نقل. کارایی سندی عرف متجسد از ادراک عقل است.
این عرف ها نیازمند امضا نیست.
ضروریة التفکیک بین الجعل و التخطیط و لوازم هر یک امر تخطیط و برنامه ریزی به دست عرف است. اختیار مخطِّط در شیوه های اجرایی مثل اختیار نمازگزار در انتخاب شیوه های خواندن نماز.
لزوم گسست این دو از یکدیگر - کلام آقا نجفی اصفهانی در این باره.
نظر شما