خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 32- در تاریخ ۰۵ آذر ۱۴۰۱
چکیده نکات
درس اخلاق: انما یخشی الله من عباده العلماء
در قرآن 2 چیز داریم: 1. ترس از خداوند فقط 2. حصر ترسنده از خدا که عالم است
تعریف عالم به خدا ترس- پس علامت عالم خداترس است و علامت خداترس متعدد است.
1. حقوق دیگران برایش مهم است. 2. زود قضاوت نمیکند 3. گوشش بیش از زبانش کار میکند 4. نیت خوانی نمیکند. 5. و... اگر در این جا نمیشنود در برپایی قیامت نقر ناقور است که گویا گوش را سوراخ میکند. (فاذا نقر فی الناقور ...)
بررسی و نقد ابتدائی کلام محقق خویی - ایشان برای اثبات حرمت اجرت در قضا، تبلیغ و... به دو دلیل تمسک میکند: 1. این اجرت رشوه است 2. این حِرَف باید مجان انجام شود.البته روایت یوسف بن جابر هم هست که ضعف سند دارد. نقد کلام ایشان به بیانات خود ایشان در جاهای دیگر. ایشان رشوه را به (ما یبذل للقاضی لیحکم للباذل) معنا میکند.
ضمنا اقتضای مجانیت یعنی چه؟ بیشتر امر ذوقی است.
- درس اخلاق
- معنای رشوه
- فقه القضاء
- انما یخشی الله من عباده العلماء
- تعریف عالم در قرآن
- علامت ترس از خداوند
- اجرت مبلغ
- نقد کلام محقق خویی و اجرت مبلغ
- اقتضای مجانیت
- نقد اقتضای مجانیت
برچسب ها:
چکیده نکات
درس اخلاق: انما یخشی الله من عباده العلماء
در قرآن 2 چیز داریم: 1. ترس از خداوند فقط 2. حصر ترسنده از خدا که عالم است
تعریف عالم به خدا ترس- پس علامت عالم خداترس است و علامت خداترس متعدد است.
1. حقوق دیگران برایش مهم است. 2. زود قضاوت نمیکند 3. گوشش بیش از زبانش کار میکند 4. نیت خوانی نمیکند. 5. و... اگر در این جا نمیشنود در برپایی قیامت نقر ناقور است که گویا گوش را سوراخ میکند. (فاذا نقر فی الناقور ...)
بررسی و نقد ابتدائی کلام محقق خویی - ایشان برای اثبات حرمت اجرت در قضا، تبلیغ و... به دو دلیل تمسک میکند: 1. این اجرت رشوه است 2. این حِرَف باید مجان انجام شود.البته روایت یوسف بن جابر هم هست که ضعف سند دارد. نقد کلام ایشان به بیانات خود ایشان در جاهای دیگر. ایشان رشوه را به (ما یبذل للقاضی لیحکم للباذل) معنا میکند.
ضمنا اقتضای مجانیت یعنی چه؟ بیشتر امر ذوقی است.
نظر شما