خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 34- در تاریخ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
چکیده نکات
کلام صاحب عروه و دفاع از آن نسبت به اشکالی که بر آن گرفته شده است. دو اشکال بر کلام وی: 1. نفس وجوب عمل مانع از جواز اخذ اجرت نیست 2. تناقض در کلام ایشان
ادامه تتبع با نقلی دیگر از صاحب عروة الوثقی
شیخ انصاری: در واجب کفایی اخذ اجرت جایز است مگر جایی که حق مکلف باشد مثل تجهیز میت-تعلیم جاهل لکن ضابطه اش لطف قریحه است.
سید یزدی: صرف حق بودن کافی نیست باید مجانیت فهمیده شود و با عدم این فهم حتی در وجوب عینی هم اخذ اجرت جایز است.
اشکال: کلام بر شیخ انصاری: صرف حق بودن حرمت اخذ اجرت نمیآورد- فرضا که اخذ اجرت را از صاحب حق منع کند از بیت المال منع نمیکند!
اشکال بر کلام صاحب عروه: سخن در فهم مجانیت است و اعتبار آن است بعلاوه انتظام زندگی مردم با ارتزاق اتفاقی از بیت المال نمیچرخد.
- فقه القضا
- منابع مالی قضا و پیرا قضا
- منابع مالی قضا
- اجرت بر واجب
- صرف حق بودن مانع جواز اخذ اجرت نیست
- حق بودن و منع اجرت
- مجانیت و اعمال
- نقد فهم مجانیت
- انتظام امور مردم و ارتزاق از بیت المال
- انتظام و ارتزاق و بیت المال
- تجهیز میت
برچسب ها:
چکیده نکات
کلام صاحب عروه و دفاع از آن نسبت به اشکالی که بر آن گرفته شده است. دو اشکال بر کلام وی: 1. نفس وجوب عمل مانع از جواز اخذ اجرت نیست 2. تناقض در کلام ایشان
ادامه تتبع با نقلی دیگر از صاحب عروة الوثقی
شیخ انصاری: در واجب کفایی اخذ اجرت جایز است مگر جایی که حق مکلف باشد مثل تجهیز میت-تعلیم جاهل لکن ضابطه اش لطف قریحه است.
سید یزدی: صرف حق بودن کافی نیست باید مجانیت فهمیده شود و با عدم این فهم حتی در وجوب عینی هم اخذ اجرت جایز است.
اشکال: کلام بر شیخ انصاری: صرف حق بودن حرمت اخذ اجرت نمیآورد- فرضا که اخذ اجرت را از صاحب حق منع کند از بیت المال منع نمیکند!
اشکال بر کلام صاحب عروه: سخن در فهم مجانیت است و اعتبار آن است بعلاوه انتظام زندگی مردم با ارتزاق اتفاقی از بیت المال نمیچرخد.
نظر شما