خارج فقه القضاء (1401-1402) - خارج فقه القضاء (1401-1402)
جلسه 85- در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
چکیده نکات
1. نسبت به امنیت حرم مکی مناقشهای نیست. و غیر از آیه گذشته آیاتی دیگر نیز ممکن است دلالت کند مثل:
سوره بقره:125، سوره قصص:57، سوره عنکبوت:67، سوره تین:3، بعلاوه روایت محمد بن مسلم که تفسیر آیه است(وسائل الشیعه:ج12،ص557)
2. نسبت به توسعه آن به غیر حرم مکی سه نظر یا وجه وجود دارد: 1. نفی توسعه مطلقا 2. توسعه مطلقا 3. توسعه به حرم امام حسین علیه السلام
شکی نیست که اصل اولی بر نفی توسعه است مطلقا به اقتضای عمومات، اطلاقات و قاعده(البته به قاعده عدالت هم تمسک شده است که مخدوش است)/ پس نفی توسعه دلیل خاص نمیخواهد تنها باید ادله توسعه را جواب دهد.
ادله توسعه مطلق گذشت علاوه بر دلیلی که میآید نسبت به توسعه به حائر حسینی استناد شده به چنذ روایت از کامل الزیارات.
برخی با استناد به نور واحد بودن ائمه علیهم السلام از حائر حسینی به مطلق مشاهد توسعه دادهاند. به نظر میرسد مناقشه سندی در روایات ناموجه باشد بلکه باید دلالت این روایات را بررسی نمود.
- رجال کامل الزیارات
- فقه القضاء
- مصونیت کیفری پناهنده به حرم مکی
- مصونیت کیفری پناهنده به مشاهد مشرفه
- مصونیت کیفری پناهنده به اماکن مقدس
- حرم مکی
- مصونیت کیفری
- ادله توسعه مصونیت به غیر حرم مکی
- پناهنده و حرم امام حسین
- کامل الزیارات
- اقوال در توسعه مصونیت پناهنده به غیر حرم مکی
- نقد قاعده عدالت بر اثبات عدم توسعه
- سازکار تمسک به عدالت
- نور واحد و ائمه اطهار
- اقتضای نور واحد و ائمه اطهار
برچسب ها:
چکیده نکات
1. نسبت به امنیت حرم مکی مناقشهای نیست. و غیر از آیه گذشته آیاتی دیگر نیز ممکن است دلالت کند مثل:
سوره بقره:125، سوره قصص:57، سوره عنکبوت:67، سوره تین:3، بعلاوه روایت محمد بن مسلم که تفسیر آیه است(وسائل الشیعه:ج12،ص557)
2. نسبت به توسعه آن به غیر حرم مکی سه نظر یا وجه وجود دارد: 1. نفی توسعه مطلقا 2. توسعه مطلقا 3. توسعه به حرم امام حسین علیه السلام
شکی نیست که اصل اولی بر نفی توسعه است مطلقا به اقتضای عمومات، اطلاقات و قاعده(البته به قاعده عدالت هم تمسک شده است که مخدوش است)/ پس نفی توسعه دلیل خاص نمیخواهد تنها باید ادله توسعه را جواب دهد.
ادله توسعه مطلق گذشت علاوه بر دلیلی که میآید نسبت به توسعه به حائر حسینی استناد شده به چنذ روایت از کامل الزیارات.
برخی با استناد به نور واحد بودن ائمه علیهم السلام از حائر حسینی به مطلق مشاهد توسعه دادهاند. به نظر میرسد مناقشه سندی در روایات ناموجه باشد بلکه باید دلالت این روایات را بررسی نمود.
نظر شما