مقدمه اصول فقه (1402-1403) - مقدمه اصول فقه (1402-1403)
جلسه 63- در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
چکیده نکات
5.9.5- فی اعتبار قیام المبدأ بالذات و حد آن بر فرض اعتبار؛ استدلال قائلان به عدم اعتبار قیام مبدأ بذات به نحو حقیقت به صدق ضارب و مولِم بر ضارب و مولِم با این که ضرب و الم به مضروب و مولَم قائم است.
جواب: قیام لازم است تا صدق حقیقی باشد لکن تلبس به مبدأ از جهت ماده یا هیأت متفاوت است.
قیام صدوری- قیام حلولی- وقوع علی- وقوع فی- انتزاع با وحدت مفهومی - بدون وجود مگر برای منتزع عنه (خارج محمول در مقابل محمول بالضمیمه)
ان قلت: عرف از این نوع تلبس ها اطلاع ندارد.
قلت: عرف در مفاهیم مرجع است نه در تطبیق مفاهیم بر مصادیق.
نتیجه: اقول: شاید با این بساطت و سزاجت در مورد ذات باری تعالی نباشد، و نحن نؤمن بما انزله تعالی علی رسوله الصادق.
- مرجعیت عرف در مفاهیم
- امر پنجم مشتق
- حمل صفات بر ذات باری تعالی
- اعتبار قیام مبدأ به ذات و حد آن بر فرض اعتبار
- شبهه عدم اعتبار قیام مبدأ به ذات
- تمسک به ضارب و مولِم بر اثبات عدم اعتبار قیام مبدأ
- عدم مرجعیت عرف و تطبیق مفاهیم بر مصادیق
- عدم اعتبار قیام مبدأ به ذات حقیقتا در حمل مشتق بر ذات
- حمل مشتق بر ذات
- عدم اعتبار قیام مبدأ به ذات
- محمول بالصمیمه
- محمول بالضمیمه
- خارج محمول
برچسب ها:
چکیده نکات
5.9.5- فی اعتبار قیام المبدأ بالذات و حد آن بر فرض اعتبار؛ استدلال قائلان به عدم اعتبار قیام مبدأ بذات به نحو حقیقت به صدق ضارب و مولِم بر ضارب و مولِم با این که ضرب و الم به مضروب و مولَم قائم است.
جواب: قیام لازم است تا صدق حقیقی باشد لکن تلبس به مبدأ از جهت ماده یا هیأت متفاوت است.
قیام صدوری- قیام حلولی- وقوع علی- وقوع فی- انتزاع با وحدت مفهومی - بدون وجود مگر برای منتزع عنه (خارج محمول در مقابل محمول بالضمیمه)
ان قلت: عرف از این نوع تلبس ها اطلاع ندارد.
قلت: عرف در مفاهیم مرجع است نه در تطبیق مفاهیم بر مصادیق.
نتیجه: اقول: شاید با این بساطت و سزاجت در مورد ذات باری تعالی نباشد، و نحن نؤمن بما انزله تعالی علی رسوله الصادق.
نظر شما