header

فقه هنر (1400-1402) - جلسه 28

جلسه بیست و هشتم 1400-1402
جلسه پنجم 1401-1402
استثنای مورد مداوا از حرمت غنا
در وقتی که واقعا مداوا منحصر در گوش کردن به غنا یا موسیقی باشد
ادله جواز
نفی ضرر
اضطرار
تقدیم اهم بر مهم
نقد این ادله یه غیر از دلیل اضطرار
جمله در اسلام احکام ضرری نداریم صحیح نیست
در اسلام احکام فاسد نداریم و هر حکم ضرری فاسد نیست
بر فرض جواز غنا برای مریض نمیتوان آنرا برای خواننده تجویز کرد.
البته مثل بیمارستان که متکفل مداوای مریض است مشمول این حکم نیست.
روایت ابو حمزه ثمالی در باب
تحلیلی پیرامون آن

خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 4

راه های انعقاد امامت نزد سنیان
راه سوم قهر و غلبه
از اکثریت صحبتی نشده است
توسعه و تضییق عامه بر مشارکت مردم
راه را بر لاحقین میبندند
نحن مع من غلبت از ابن عمر
نوعی باز سازی سیاسی در اندیشه ایشان در دوران های اخیر
بیعت اهل حل و عقد به انضمام رضایت است.
رای امامیه در مساله :
انعقاد به نص در عصر حضور
در عصر غیبت اصل انعقاد ولایت به مشارکت مردم نیست
در صورت تعدد اهل خبره دخالت میکند و در امور الناس مردم رای میدهند
البته باید فرآیند این امور قانونی شود.
پاسخ به پرسش چهارم :
شریعت مطهر مفهوم خاصی برای مشارکت سیاسی ندارد البته تفاوت هایی با نظام های سکولار دارد مثلا از جهت اهداف
قانون گذاری
دوقلوی حوزه ولایت فقیه و حوزه رای مردم
پاسخ به پرسش پنجم :
مشروعیت نظام به رای مردم
پاسخ به پرسش ششم :
بیان حق اعتراض و عزل حاکمان در فقه امامیه و غیر آن

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 31

خارج فقه القضاء (1401-1402)

مشروعیت قضای قاضی به اعطای اختیار از سوی والی صالح است. برای یک عمل نمی‌توان دو اجرت گرفت.
پیشنهاد مادخ قانونی: جواز ارتزاق از بیت المال تا حد مصلحت،اخذ اجرت از بیت المال و اصحاب پرونده بر قضات و دیگران جایز است.
تبصره1: در صورت منع والی یا نهادی که حق منع دارد مطابق منع او عمل شود.
تبصره2: آن چه در مورد قضات گفته شد در مورد حاضران در صحن قضا و مقدمات آن نیز جاری است.
اخذ اجرت بر تبلیغ دین،اذان،تعلیم قرآن و امثال آن؛ از ادله عام نمی‌توان به منع رسید.
تتبع: محقق خویی: اخذ اجرت و رشوه بر تبلیغ احکام و تعلیم آن حرام است این کارها اقتضای مجانیت دارد.
به علاوه اطلاق ناهیه از اخذ رشوه شامل آن می‌شود.
روایت یوسف بن جابر قابل تمسک نیست. کلام محقق نایینی در رتبه قضا با ولایت.