header

فقه هنر (1400-1402) - جلسه 26

جلسه بیست و ششم 1400 - 1402
جلسه سوم 1401 - 1402
استثنای حداء (خواندن برای شتر در مسیر) از حرمت غنا توسط برخی فقها به دلیل معتبره سکونی و مخالفت مشهور با آن به دلیل تعارض روایت با روایت فضل هاشمی و یک روایت مرسله و احتمال تقیه در روایت سکونی.
ضمن اینکه با تفسیر خاص از غنای محرم، حداء از غنای محرم موضوعا خارج است.
تغنی در مراثی مورد دیگری از استثنا است.
محقق نراقی ادله ای برای استثنا آورده است. و مخالفت مخالفان را جواب داده است.
دو قاعده مهم
فعل واجب و مستحب باید با اسباب حلال باشد؛ پس نمیتوان با غنا که به حسب فرض حرام است مرثیه سرایی کرد.
جواب محقق نراقی از این اشکال

فقه پزشکی با محوریت پرونده های قضایی (1401-1402) - جلسه 9

پرونده هشتم
اجیر کردن دیگری برای وارد کردن مثل ویروس ایدز به شخص ثالث
چند سوال
آیا اجیر و اجیر کننده مصداق محارب و مفسد فی الارض هستند
با ورود آسیب به مجنی علیه ضامن کیست
اجیر یا اجیر کننده
آیا امکان قصاص فی الحال وجود دارد
آیا در مقابل جرحی که وارد می‌شود دیه یا ارشی وجود دارد یا در مرگ مجنی علیه ادغام میگردد
آیا وجود فاصله بین جنایت و مرگ در حکم مساله تاثیر دارد
اگر جنایت باعث کوتاهی عمر مجنی علیه به مقدار کم شود، می‌توان قصاص را منتفی دانست
پاسخ به سوال اول
محارب و مفسد فی الارض دو عنوان است و در اینجا هیچکدام صادق نیست مگر به تکرار بیانجامد که شاید بتوان عنوان مفسد فی الارض را صادق دانست

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 69

خارج فقه القضاء (1401-1402)

گسست فرض وجود مصلحت از عدم مفسده در خارج سخت است و اقتضای قاعده اعتبار مصلحت است؛ زیرا از حالی خارج شدن دلیل می‌خواهد و قدر متیقن از آن، فرض وجود مصلحت است.
نباید اعتبار امان افراد معمولی را ساده گرفت و آن را فوراً ردّ کرد اما اعتبار آن با حکومت متمرکز به عنوان یک حکم دائم خالی از ملاحظه نیست.
فرض دوم: بررسی عقد امان با توجه به آیه است که احتمالاتی در آن مطرح است.
1. جمله«حتی یسمع کلام الله» قید اجاره یا استجاره یا هر دو باشد.
2. بر فرض اول حتی برای بیان غایت یا صیرورت و نتیجه باشد.
3. در هر فرض مراد صرف زمینه باشد یا متاثر شدن امان پذیری مراد باشد.
اگر ظهور رجوع قید به اجاره و صرف مطلع شدن را بپذیریم بازهم محدودیت اعمال شدن توسط المیزان موجّه نیست.