خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 68
کلام المیزان در تفسیر آیه استجئار و امان - قوله تعالی: حتی یسمع کلام الله غایة استجئار و اجاره است و حکم به آن مغیّی میشود.
نقد کلام المیزان - بررسی مساله فارغ از دلالت آیه و با توجه به آیه - در فرض اول معیار وجود مصلحت شرعی در امان است برای مستأمِن یا کشور یا مسلمانان و نوع انگیزه مهم نیست.
برخی مفسده را کافی میدانند. متن لمعه و شرح آن از برخی کفایت عدم مفسده را نقل میکنند.
البته داشتن داوری در مرز وجود مصلحت یا صرف نبود مفسده حتی از کارشناس مصداق مشکل است و اقتضای قاعده اعتبار مصلحت است.
نسبت به اعتبار امان از آحاد برای آحاد میتوان بحث هایی داشت اما نباید مساله را سطحی انگاشت.
مبانی استنباط احکام مستحدث (1401-1402) - جلسه 8
پردیس فارابی
مبانی استنباط احکام مستحدث
مبنای پنجم
تقسیم احکام به ثابت و متغیر
توضیح تقسیم
تقسیم نه به اعتبار حکم است و نه به اعتبار موضوع بلکه به اعتبار مصداق موضوع است
تغییر حکم درمورد خرید و فروش خون به دلیل تغییر مصداق و در مورد ربا به دلیل وجود تورم
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 93
بررسی مساله نیت در عبادات بر مستوای عقل و نقل - اقتضای عقل بطلان عباداتی است که بقصد امر انجام نمیشود - با تحکیم عقل حال عبادات اصلاح نمیشود.
روایات مبیّن اقسام عبادات به حسب قصد عبادت کننده.
بررسی روایات در مساله ضرورت فقه بر صحت عبادات که به قصدهای مختلف انجام میشود.
روایت امیرالمؤمنین علیه السلام - امام حسین علیه السلام و امام صادق علیه السلام در این باره - حلّ عویصه با این نگاه اجر خداوند حتی برای عبادت با قصد امر تفضل است.عبادت اجر است و اجر اجر ندارد - تصحیح عبادات استیجاری - باید به خداوند نسبتی داشته باشد همین قدر کافی است - استحقاق ثواب غیر از عبادیت عمل است.
براساس مکاسب شیخ - سال نهم- نوع چهارم (92-93) - جلسه 75
بررسی تفسیر کلمه لهو و تتبع در کلام فقها