استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 73
نقد و بررسی کلمات محقق خویی بر استادشان محقق نایینی
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 67
بر اساس «عقد امان» شخص مصون است هر چند مسئولیتی نداشته باشد. مستأمِن اگر قوانین کشور پذیرنده را نقض کند، در نصوص و متون - در حد تتبع ما- ذکری به میان نیامده است مگر ادعای اطلاق از قرآن شود.
آیه 6 از سوره مبارک توبه( و ان احد من المشرکین استجارک فاجره حتی یسمع کلام الله ثم ابلغه مأمنه) اطلاق آیه یا اولویت آیه دلالت بر مصونیت دیپلماتیک دارد.
فرد خواسته یا نهاد. گستره شناسی دلالت آیه. شخص امان دهنده - مدت امان - انگیزه امان گیرنده.اندیشه تعمیم انگیزه در کلام ابن کثیر دمشقی. تحدید انگیزه در کلام مرحوم طباطبایی.
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 82
نقد ادله منع شرعی کاپیتولاسیون:
1. اگر متعلق این نهاد حدود شرعی نباشد یا اجرای حدود قابل استثناء باشد دلیل اول از کار میافتد.
2. قاعده نفی سبیل در رابطه دو کشور مسلمان نمیآید بعلاوه این قاعده استثناپذیر است.
3. اصل سرزمینی بودن مجازات یک قرار داد اجتماعی و سیاسی است که قابل جابجایی است. در خود ماده 3 قانون مجازات نیز اشاره به آن شده است.
4. روایت الاسلام یعلو سنداً و دلالتاً قابل بررسی و مناقشه است، چنان که آیه نفی سبیل نیز از جهت دلالت چنین است.
5. وجه پنجم کلیت ندارد هر چند تا کنون عمومیت داشته است.
نتیجه: کاپیتولاسیون میتواند پایگاه شرعی داشته باشد. این مساله سیاسی اجتماعی است و از اختیارات حاکمیت است.
تفاوت حقوق و اختیارات قبل و بعد از پذیرش.
اصول فقه - فارابی (1401-1402) - جلسه 11
پردیس فارابی
ارشد
خلاصهای از بحث های قبل مکتوب شد
بیان حاکمیت اصل احتیاط بر اصل برائت عقلی و قاعده قبح عقاب بلا بیان
1. از طریق عقاب محتمل
2. دفع مفسده احتمالی با احتمال حرمت
3. تصرف در ملک غیر است
4. ادله نقلیه احتیاط
5. حق الطاعة
نقد هرکدام از بیان های فوق
سلسله علل و سلسله معالیل