تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 22
پاسخ به پرسش ها:
پاسخ به پرسش سوم(آیا قرائت بسمله در نماز لازم است؟)
برای سوره حمد لازم است. برای سوره برائت بقصد سوره مشروع نیست. برای سایر سوره ها - بنابر وجوب سوره دوم در نماز- اگر بسمله را جزو سایر سوره ها بدانیم باید گفته شود؛ زیرا واجب سوره کامله است و سوره بدون بسمله ناقص است.
اما اگر در جزئیت تامل داشته باشیم، برخی-مثل مرحوم میلانی- با وجود تامل مزبور آن را واجب میدانند. وجه نظر ایشان شاید به مثل روایت یحیی بن عمران همدانی باشد(وسائل الشیعه ج6/ 186 ح6)لکن این روایت معارض دارد و حل معارض بر تقیه دلیل ندارد.
(ر.ک: مستمسک40/10) از این رو به نظر ما بسمله برای هر سوره موافق احتیاط است اما وجوب آن ثابت نیست.
پاسخ پرسش چهارم( آیا تعیین بسمله قبل از شروع در غیر حمد و برائت لازم است؟) در مساله اختلاف است و نظر تحقیق عدم وجوب آن است. بیان صاحب جواهر در این باره قابل دفاع است و ردّ آن قابل دفاع نیست.
فلسفه فقه (داشگاه رضوی 1403-1404) - جلسه 1
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مقطع دکتری
فلسفه فقه
تعریف فلسفه های مضاف
فلسفه فقه
مسائل فلسفه فقه
تفاوت آن با اصول فقه
مقاله فلسفه فقه چاپ شده در کتاب فلسفه های مضاف جلد2
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 91
قول دوم
بیان کلام شیخ انصاری در مساله که کلام محقق خراسانی بر آن متفرع است