اصول فقه-تعارض ادله - جلسه 60
مقارنه این روایات با اخبار تخییر و ترجیح
روایات عرضه و طرح (غیر از اخبار علاجیه)
ناهمسویی اخبار توقف با اخبار تخییر و ترجیح
ناهمسویی داخلی اخبار توقف
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 2
فی دلالة الالفاظ علی معانیها - سه یا چهار نظر در مساله
1. دلالت به وضع نیست بلکه به مناسبت طبیعی یا ذاتی است(نظر عباد بن سلیمان صیمری). تعبیر به طبیعی و ذاتی هر دو هست.
استدلال صیمری: غیر این رأی موجب ترجیح بلا مرجح است که قبیح است.
اشکالات نظر صیمری: خلاف وجدان و خلاف برهان است. و الّا جهل به لغت بدون معنا است مضافا اینکه ضدان را چه میکنید؟ بعلاوه در واجب چه میگویید که بسیط بحث است؛ تکثر در حیث واجب میشود.
بررسی ترجیح بلا مرجح: موطن و نقطه شروع این مساله از فلسفه است.ان الشیء ما لم یجب لم یوجد - کلام متکلمان در تثبیت اولویت تا با فاعل موجَب مواجه نشویم.
جواب فلاسفه از استدلال متکلمان توجیه نقوض
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 11
لزوم دقت در بیان فتوا از طرف فقیهان
خلاصه تحقیق
ادامه گفتگو از مبحث ششم با بحت از تعارض دلالت وضعیه و حکمیه و غیر آن
تعارض عام و مطلق
تعارض اطلاق شمولی و بدلی
نقد اعتماد به فتوای دیگران در افتا
خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 12
جلسه دوازدهم (36)
برخی مسئول را در حکومت اسلامی امام و حاکم میدانند و قوای سه گانه را از معاونان و ایادی او میدانند.
در نتیجه مثل نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم نیستند بلکه نماینده حاکم هستند.
از دو گانه مقبولیت و مشروعیت به سه گانه صلاحیت (و مشروعیت) بالقوه، مشروعیت بالفعل و مقبولیت
بالفعل شدن صلاحیت حاکم با انتخاب مردم
تمسک به حدیث سلطنت برای اعتبار رای مردم تمسک به عام در شبهه مصداقی مخصص است. یا شبهه مصداقی خود عام است.