header

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 20

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

تصویر دو تصور و انتقال از تصور اول به دوم و ترکیز بر تصور دوم و این است رمز توافق دائمی وضع و موضوع له از حیث عمومیت و خصوصیت.
معانی الحروف و حال الوضع و الموضوع له و المستعمل فیه فی الحروف.
تتبع در آراء؛ سه مذهب کلی: 1. همان معنای اسمی 2. حروف اصلا معنا ندارند 3. معنی آنها با معانی اسمی متفاوت است.
بیان رأی اول: موضوع له و مستعمل فیه مثل اسماء اجناس است، زیرا خصوصیت متوهم اگر باعث شود که معنا جزیی حقیقی خارجی شود، این صحیح نیست زیرا گاه معنا کلی است.
و اگر باعث شود که معنا جزیی ذهنی شود، زیرا باید حالت برای معنای دیگری فرض شود و از خصوصیات آن فرض شود مثل عرض(منتها عرض در خارج وابسته است و معنای حرفی در ذهن) و لذا قیل: ما دل علی معنی فی غیره این هم صحیح نیست، زیرا:
1. فلابد من لحاظ آخر زیرا تصور مستعمل فیه لازم است.
2. نباید بر خارجیات صادق باشدزیرا ذهنی است.
3. پس سیر از بصره تنها با تجرید و الغای خصوصیت امکان استعمال دارد.
4. این لحاظ مثل لحاظ در اسماء است و چنان که این ملاحظه در اسماء ملحوظ نیست در حروف هم نیست.
نتیجه: هیچ تفاوتی بین معنای حرفی و اسمی نیست.

آیات الاحکام یک (99) - جلسه 4

فلسفه آیات الاحکام
سیاق
نظریات زبان قرآن
مهجور بودن یا نبودن قرآن در صحن استنباط
تاریخی بودن یا نبودن احکام قرآن
قرآن متن نوشتاری یا گفتاری
قرآن و منابع دیگر استنباط

خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 96

6. طولی بودن و نبودن ادله
گفتگو از ماده 1309 قانون مدنی
رابطه سند رسمی و اقرار
7. امکان تصویر تفاوت بین دو سیستم در امر اثبات و نفی برخی دعاوی
اثبات یا نفی اموری از قبیل وجود اکراه یا عدم آن
دفاع مشروع یا عدم آن بر عهده کیست
ماده 1257 قانون مدنی
اصل عمد انگاری