خارج اصول فقه - دور دوم (1400-1401) - جلسه 29
پاسخ به چند سوال
مقاصد وکارایی سندی آن
جمع بندی کلمات در تعریف حکم
شش بیان و رای در این باره وجود دارد. در تعریف حکم باید مناسبت لغوی بر همه اقسام حکم و مبانی مختلف را در نظر گرفت.
حاکم در لغت : منع به قصد اصلاح و زجز از ارتکاب خلاف
حکم در اصطلاح اصول و فقه از معنای لغوی خود فاصله نگرفته است.
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 9
پاسخ به چند سوال-قضاوت در حکومت مهدوی عجلّ الله تعالی فرجه-دلالت واضح روایت منصور بر حاکمیت امارات قانونی در قضاء-تقدم بیّنه خارج بر بیّنه داخل در روایت منصور
روایت اسحاق بن عمار و نعارض آن با روایت منصور
دلالت روایت اسحاق بر تقدم بیّنه داخل بر بیّنه خارج
دو نظر در ارتباط تقدم بیّنه داخل بر خارج و بالعکس
نظر علامه مجلسی و محقق خویی در این باره
اختلاف نظر فقهاء در این باره
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 65
حدیث: انّ لله علی الناس حجتین: حجة ظاهره و حجة باطنه
اما الحجة الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمة و اما الحجة الباطنة فالعقول.
کاربست های عقل: در فقه، اخذ معارف از منابع، تبلیغ و نشر و در زندگی.
پیامبران آمدند برای درست کردن شخص عاقل، جامعه عاقل و حکومت عاقل. از نمودهای ضد عقل تسویف است.
مسوِّف مقابل کنتی و حالی است. انسان باید فی الحال
(حالّی و محاضِر) باشد نه مسوِّف یا کنتی.
نقل حالت اعشی که اسلام نیاورد با این که قصد تشرف به اسلام داشت.
رجوع الحیثیات التعلیلی فی الواجبات العقلیه الی الحیثیات التقییدیه.
توضیح این دو اصطلاح - تفاوت حیثیت تعلیلی در واجبات عقلی و غیر عقلی (نقلی بالمعنی الاعم)