header

خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 65

حدیث: انّ لله علی الناس حجتین: حجة ظاهره و حجة باطنه
اما الحجة الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمة و اما الحجة الباطنة فالعقول.
کاربست های عقل: در فقه، اخذ معارف از منابع، تبلیغ و نشر و در زندگی.
پیامبران آمدند برای درست کردن شخص عاقل، جامعه عاقل و حکومت عاقل. از نمودهای ضد عقل تسویف است.
مسوِّف مقابل کنتی و حالی است. انسان باید فی الحال
(حالّی و محاضِر) باشد نه مسوِّف یا کنتی.
نقل حالت اعشی که اسلام نیاورد با این که قصد تشرف به اسلام داشت.
رجوع الحیثیات التعلیلی فی الواجبات العقلیه الی الحیثیات التقییدیه.
توضیح این دو اصطلاح - تفاوت حیثیت تعلیلی در واجبات عقلی و غیر عقلی (نقلی بالمعنی الاعم)

خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 9

نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی

پاسخ به چند سوال-قضاوت در حکومت مهدوی عجلّ الله تعالی فرجه-دلالت واضح روایت منصور بر حاکمیت امارات قانونی در قضاء-تقدم بیّنه خارج بر بیّنه داخل در روایت منصور
روایت اسحاق بن عمار و نعارض آن با روایت منصور
دلالت روایت اسحاق بر تقدم بیّنه داخل بر بیّنه خارج
دو نظر در ارتباط تقدم بیّنه داخل بر خارج و بالعکس
نظر علامه مجلسی و محقق خویی در این باره
اختلاف نظر فقهاء در این باره

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 38

خارج فقه القضاء (1401-1402)

روایات دال بر نهی از اکل به قرآن، سوال از مردم از طریق قرائت قرآن و کفر بودن تاکّل بآل محمد صلوات الله علیهم اجمعین مثل: اقرأوا القرآن و اعملوا به و لا تجفوا عنه و لاتغلوا فیه و لاتاکلوا به.
بررسی سندی و دلالی این روایات. نمی‌توان در صدور بخشی از این روایات تردید کرد. البته هرگاه تعبیر خاصی در روایات باشد در این صورت نیازمند سند خواهیم بود.
روایاتی متفاوت و تندتر مانند:
یابن آدم علّم مجانا کما علّمت مجانا- لاتطلبوها بالدین فان الدین لی وحدی-ویل لمن طلب الدنیا بالدین-نهی از اتخاذ علم به عنوان سرمایه تجارت.
لعن رسول الله: من احتاج الناس الی علمه
نکته: اجرت از شخص نیازمند یا از بیت المال؟
دو روایت با دلالتی خاص: روایت حسّان معلم و فضل بن ابی قرة. هر دو سند ضعیف است و نمی‌توان با آن حکمی شرعی ثابت کرد.