خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 25
بیان اقتضای تحقیق در اعتبار نظر کارشناس در هر دو قسم آن
اصل این است که تعدد، عدالت و جنسیت خاص در کارشناسی شرط نیست ولی وثوق شرط است. با امکان تحصیل علم باید به سراغ علم رفت در مهام امور ابزارهای کارشناسی حساب مستقلی برای بحث ندارد.
در قصاص صرف اطمینان کافی نیست باید از راه امارات قانونی پیش رفت یا به علم رسید.
بررسی مانعیت اطمینان به خلاف
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 28
بیان موقعیت علم در قضاوت در قانون ج.ا. ایران
منظور از علم دانش یا آگاهی نیست بلکه حالت قاطع شخص است
در معصوم علیه السلام بحثی نیست،بلکه گفتگو در مورد غیر معصوم است.
قاضی نه تنها جایز است بلکه واجب است مطابق علم خود قضاوت کند.
برخی تذکرات دیگر
آرای فقیهان در مساله
نظر مشهور بلکه اجماع در مساله بر اعتبار علم قاضی است مطلقا
اشاره به پنج نظر در مساله
کلام صاحب جواهر و ادعای اجماع
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 38
حاصل نظر انکار: آن چه به عنوان حکم وضعی موسوم است یا واقع بیرونی است یا انتزاع از تکلیف است.
اشکالات: 1. ملاحضات وارد بر بیان شیخ انصاری 2. ملاحضات محتوایی 3. نقض اندیسه انکار توسط خود شیخ انصاری
ایشان ضمان صبی را فی الحال از تکلیف به ادا در آینده انتزاع می کند و هذا لایصّح - در مساله باید از ارتکاز عقلا سراغ گرفت نه از وجدان مدرسه ای! - خود شیخ انصاری در تفسیر (علی الید ما اخذت...) ضمان را چیزی غیر از تکلیف گرفته است و ضمان صبی را توجیه می کند.