خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 53
ورود مقام قضایی به مرحله تحقیق و تفتیش در کشاکش اثبات و انکار
طرح سه پرسش :
1. تفتیش از وضعیت شاهدان و امارات قضایی چه حکمی دارد؟
2. جستجو از شناسایی مجرم
3. جستجو از اصل ارتکاب جرم
قاضی ماذون و حکم ثانوی
توضیح روایت عبد الله بن ابی یعفور
روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 20
جلسه بیستم (34)
راهکار دوم برای تصحیح بنا های مستحدث عقلا
حق شرط و اشتراط
توضیح اصلاح بنای عقلا از طریق تعهد
در این راهکار لازم نیست مورد تعهد به درک عقل برگردد.
ابهام فقهی در اینباره
خارج فقه القضاء (1400-1401) - جلسه 80
شروط شاهد و سیاست افتراقی - شرایط شاهد از جهت جنسیت، عدالت و تعداد - عدالت شاهد شرط دائم و مورد قبول در همه جا - تفاوت سیاست اسلام در امور کیفری از غیر آن - ماده 199 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 - نصاب شهادت در کلیه جرائم دو شاهد مرد است مگر در 4 مورد که چهار شاهد لازم است.
امکان خدشه در اعتبار عدالت به معنای معروف آن - تفاوت نگاه روایات با نگاه فقها در مساله - شهادت ثقه( هر کس که باشد) با قسم مدعی در اثبات دعوا کافی است.
اشاره به روایات باب - نسبت آن چه از روایات برداشت می شود با آن چه متون فقهی القاء میکند نسبت عام و خاص من وجه است. چند روایت...
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 6
تعیین نوع باء بسمله قرآنیه - یک احتمال سببیة بودن آن و تعلقش به کلمه مناسب در سوره. مانند: "بسم الله الحمد لله" یا "بسم الله قل هو الله احد".
و در این که سبب ذات الله یا اسم الله است دو نظر وجود دارد که در تفسیر اسم اشاره خواهیم کرد. برخی ثمره فقهی بر این نظر بار کرده و تعیین آن را قبل از شروع سوره لازم دانستهاند. در ادامه به این فرع فقهی رسیدگی خواهیم کرد.
گاه گفته شده: این جمله حالت شعار پیدا کرده و در هر جا که بیاید برای تبرک است و نیاز به متعلق به ندارد.
آیا رابطه خداوند با خلق رابطه سبب و مسبب است؟
(تا تعیین باء برای سببیت صحیح باشد؟)
برخی این رابطه را مثل رابطه علیت قبول ندارند.آن را غیر وارد در نصوص دینی فرض کردهاند.تعبیر مثل"ظهور" یا "تجلی" را میپسندند و این در حالی است که در حدیث آمده: لانه جل ثنائه علة کل شیء و لیس شیء بعلة له.
(امام صادق علیه السلام/بحار الانوار3/148 و نهج البلاغه خطبه 186)
نهج البلاغه: مع کل شیء لابمقارنة و غیر کل شیء لا بمزابلة.
واقع این است که نزاع در تعبیر ناموجه است. مهم اعتقاد صحیح است و البته در تعبیر هم باید دقت کرد.