منابع استنباط و منبع واره ها : عرف - استحسان - مصالح مرسله و ... (88-89) - جلسه 101
ادامه نقد کلام شیخ انصاری
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 47
پاسخ به پرسش های سه گانه
پاسخ پرسش اول
معیار حسن ظاهر است ...
پاسخ پرسش سوم
اگر قاضی طبق موازین قضاوت کند و کشف خلاف شود، بیت المال ضمان او را میپردازد.
پاسخ پرسش دوم ...
بیان مسئله در دو فرض سیستم قضایی سنتی آزاد و سیستم قضایی متمرکز
مقدمه اصول فقه (1400-1401) - جلسه 86
در مصدر جعل باید جواب به جایی برسد که سوال قطع شود،از این رو مثل عقل، عرف و عقلا مصدر حعل نیستند ولی وقتی پاسخ به صاحب ولایت و امر و نهی میرسد (خداوند) سوال قطع میشود.
و لذا (حکم) در قضیه کل ما حکم در اسناد اول به معنای ادراک است و در اسناد دوم به معنای حکم و امر و نهی.
البته در طول اطاعة الله امکان جعل و اعتبار حق جعل برای دیگر هست (به عنوان حکم تولی الاهی)
این جعل در توسعه و ضیق تابع جعل الاهی است.
کون شئ مصدراً غیر کونه سنداً.
توضیح مصدر بودن و سند بودن - مثل سنت معصوم، آیات قرآن و عقل سند هستند نه مصدر.
چنان که روایات و اصل سند و کاشف از سنت معصوم است.
ماهیت بحث از اسناد، ماهیت اصولی است نه مقدمه برای اصول فقه.