تفسیر قرآن کریم (1400-1401) - جلسه 18
بیان آرا نسبت به حجیت خبر واحد در تفسیر و پیرا تفسیر:
1. عدم اعتبار 2. اعتبار در اصول دین و غیره اگر تحصیل علم نامیّسر است 3. تفصیل محقق خویی به این ترتیب:
1. در اصول اعتقادات نه 2. در اعتقادات غیر اصول ظن خاص حجت است 3. در غیر اعتقادات ظن مطلق حجت نیست و ظن خاص حجت است. بله بر مبنای محقق خراسانی که حجیت را به منجزیت و عذر معنا میکند اعتبار ظن خاص در غیر احکام اعتبار ندارد.
نسبت به کلام محقق خویی ملاحظاتی جزیی وارد است مثلا محقق خراسانی که قایل به منجزیت و عذر میشود شاید در روایات مبیّن احکام چنین اعتقادی دارد نه مطلقا...
تفسیر قرآن(1400-1401) - جلسه 20
12. رابطه انسان کامل در تکوین و کتاب کامل (قرآن) در تدوین انسان کامل آینه کتاب کامل و بالعکس.
آثار معرفتی(کلامی) و شرعی این نگاه. قرآن و انسان کامل هر دو طاهر(از باطل و کجی) و مطهر(هادی به طریق اقوم) اند. هر دو لا یمسُّهما الّا المطهرون و علم به هر دو علم فعال و قدرت آور در تکوین است. قرآن من الله، الی الله و معصوم است پس انسان کامل هم چنین است. از این رابطه میتوان به عصمت امام رسید.
روایت ابو بصیر: اما علمت ان بیوت الانبیاء و اولاد الانبیاء لایدخلها الجنب.
13. هرمنوتیک و تفسیر قرآن - طرح چند سوال پیرامون هرمنوتیک.
براساس مکاسب شیخ - سال سیزدهم - نوع پنجم (96-97) - جلسه 24
بیان طائفه پنجم و ششم
روایات تسویغ ولایت جائر