header

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 76

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

1. اشکال شیخ انصاری و ردّ کلام صاحب جواهر - لازم نیست که مانع حتما امر وجودی باشد - نقد کلام اشکال شیخ و تأیید صاحب جواهر.
نتیجه نقد راه حل اول
راه حل دوم در ارجاع شرط متاخر به شرط مقارن
کلام شیخ انصاری و نقد آن.
داوری پیرامون مساله متوقف بر اقتضائات واقع - ارتکازات حاکم بر محیط تقنین است و ادله باید با توجه به این امور تفسیر شود.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 48

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

ادامه تتبع و رصد تعلیقه ها در مساله 24
در اکثر شروط مفقودخ بقا جایز نیست و در حیات جایز است.
اقول: این تعلیقه مراد سید نیز هست و توضیحی است.
محقق سبزواری: علی المشهور. فقد شرط نسبت به حیات، ایمان، عدالت و اجتهاد
نسبت به حیات گذشت بقیه نیز ادله بقا در زوال حیات جاری است. پس مقتضی بقا موجود است فقط می‌ماند:
1. تسالم اصحاب که ممنوع است
2. قطع به عدم رضای معصوم علیه السلام خصوصا در زعامت کبری
عرف شروط را حدوثا و بقا می‌داند.
تعلیقه محقق حکیم و محقق خویی
تحقیق در مساله و مایرتبط بها

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 58

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

درس اخلاق - در وصف زیارت امام هادی علیه السلام و زیارت جامعه - خواندن زیارت جامعه حداقل هفته ای یک بار
اقتراح نسبت به مساله 33 همان اقتراح ذکر شده در مساله 13 است.
مساله 34: اذا قلد من یقول بحرمة العدول الی الاعلم ثم وجد اعلم من ذلک المجتهد فالاحوط العدول.
مسائل مرتبط با مساله 34: مساله 10 و 12
تعلیقات بر مساله - اخذ به احوط القولین تقلید نیست
التحقیق و الاقتراح

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 52

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

لاینبغی توهم الاجزاء فی القطع فی صورة الخطاء - چون موافقت نیست
بله گاه مقطوع به مشتمل بر مصلحت هست که مجالی برای انجام دوباره نیست در این صورت نه به خاطر اجزاء بلکه به خاطر خصوصیت اتفاقیه چنین است مانند: قصر و تمام و جهر و اخفات
اجزاء در برخی موارد اصول و طرق و امارات ربطی به تصویب ندارد چون حکم واقعی محفوظ است فقط حکم فعلی بعثی نیست.
عدم فعلی بودن در موارد غیر اصابت هست حتی بنابر عدم اجزاء فلافرق
عدم اشاره به مصلحت سلوکیه و مصلحت در تسهیل و منجزیت - مسلک محقق خراسانی در مقابل مسلک مشهور
احتمالات مرحوم شهید صدر و نقد آن - راه کار صحیح در مساله