header

خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 64

کثرت گرایی در نظام قضایی و کیفری اسلام و سیاست افتراقی کیفری
چند سوال :
1. آیا سیاست قضایی اسلام در دعاوی مدنی و کیفری متفاوت است؟
2. به اعتبار مجرم و امور پیرا جرم چطور؟ مجازات های تبعی و کیفری
3. سیاست افتراقی به اعتبار عناصر تشکیل دهنده جرم سیاست افتراقی به اعتبار نوع جرم
ادبیات تولید شده در این باره
موارد اتفاقی و اختلافی و مسکوت در سیاست افتراقی
عدالت توافقی

تفسیر قرآن کریم(1400-1401) - جلسه 25

تفسیر قرآن کریم(1400-1401)

رعایتهنجارهای اخلاقی و علمی در تفسیر قرآن - عواملی در تفسیر متن به حق دخیل است، نظیر اطلاعات مفسِّر که هر چه دقیق تر باشد، تفسیر اوثق است لکن عواملی نابحق دخیل است.
تأثیر این عوامل گاه اختیاری نیست و لذا تفسیر معصوم با غیر معصوم متفاوت است و گاه تز سر تقصیر و تعمّد یا شبه تعمّد است.
مثلا محمد بن جریر طبری با ایراد حدود چهل هزار روایت تنها از امام حسن یک روایت و از امام باقر دو روایت و از امام سجاد چهار روایت و از دیگر ائمه هیچ!
فخر رازی ابتدائیات اصول را در تفسیر (لا تدرکه الابصار) در نظر نمی‌گیرد.قایل به سلب العموم می‌شود نه عموم سلب تا عقیده باطل خود را مبنی بر قایلیت دیده شدن خداوند با چشم سر جا بیندازد.
روایت ذیل آیه 113 سوره توبه راجع به عدم اسلام ابوطالب از این قبیل است!
ولی توجه نمی‌کنند که آیه در سال های آخر هجرت نازل شده و مرگ ابوطالب در سال 10 بعثت بوده است!
ورود اسرایلیات،مسیحیات و مجوسیات از جلوه های انحراف در تأثیر.