header

تفسیر قرآن کریم (1400-1401) - جلسه 16

تفسیر قرآن کریم (1400-1401)

در ادامه تفسیر به رای: غالیان در تفسیر امثال ابوالخطاب،ابو منصور عجلی،قاسم بن یقطین و... تفسیر واجبات و محرمات به رجال یا ولایت آن ها از مصادیق غلو است. این رفتار در برخی از متون تفسیری روایی ما راه پیدا کرده است!
البته تفسیر موردی با کمک قرینه و با حفظ ظاهر آیه از این موارد نیست.
مصداق شناسی تفسیر به رای - رفتار معقول در ارتباط تفسیر قرآن و داده های علمی بشر و رفتارهای نامعقول.
مواردی از رفتارهای نامعقول استقبال از آیاتی که در قرآن معجزه و کرامت به حساب می‌آید.
انگیزه شناسی تفسیر به رای - انگیزه های اقتصادی - تعصب و سیاسی و...

خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 68

خارج فقه القضا (1400-1401)

بررسی اجمالی شبهات پیرامون قاعده درأ - جریان توقف در قصاص
وجود سه رفتار: جریان - عدم - توقف
صاحب جواهر تردد و توقف دارد.
ادله جریان:1. اطلاق واژه حد در قصاص 2. اولویت اگر قتل و شبه قتل مطرح باشد 3. اقتضای ارتکاز عرف و فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله 4. حدیث ادفعوا القتل ... 5. مستفاد از مجموع رفتار شارع
ادله عدم جریان: 1. اشتراک واژه حد بین اقل و اکثر 2. جریان قتل با قسامه و وجود لوث و منافات حکمت قسامه با جریان قاعده درأ 3. وجود مواردی که حکم به قصاص شده با وجود شبهه 4. قاعده درأ امتنانی است و با جریانش در قصاص خلاف امتنان پیش می‌آید.
اقتضای تحقیق

مقدمه اصول فقه (1400-1401) - جلسه 84

مقدمه اصول فقه (1400-1401)

تفاوت واجبات و محرمات ضروری نزد عقل که می‌تواند محکوم حدیث رفع قلم باشد یا وجوب تعلّم که نمی‌تواند محکوم حدیث رفع قلم باشد بلکه وجوب تعلم از عموم حدیث رفع قلم خارج است.
واجبات و محرمات ضروری از گروه اول معلّق به عدم ورود تعبد از ناحیه شارع است.
بحث مشروعیت یا عدم مشروعیت عبادات صبی مبحث مهم دیگری است که مجال آن، محیط حاضر نیست و بحث ما ربطی به آن ندارد.
آثار وضعیه تکوینیه و برخی از احکام وضعیه شرعیه مثل ضمان ربطی به بلوغ ندارد هر چند نسبت به برخی دیگر از آثار (مثل صحت معاملات و عبادات صبی) شرطیت بلوغ -حداقل نزد برخی از فقیهان - مسلّم است.
مقدمه هفتم از مقدمات اصول فقه: مصادر الجعل و التکلیف: الارادة الالهیة و المناشئ التابعة لها.
توضیح و فرق مصدر جعل و اعتبار و مصدر کشف ...