براساس مکاسب شیخ - سال یازدهم- نوع چهارم (94-95) - جلسه 68
ادامه تحقیق توسط استاد محترم و اخلاق
براساس مکاسب شیخ - سال یازدهم- نوع چهارم (94-95) - جلسه 103
ادامه تحقیق رابطه کذب و مجاز و هزل و کنایه
براساس مکاسب شیخ - سال دوازدهم - نوع پنجم (95-96) - جلسه 4
بیان کلام شیخ انصاری در مساله
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 5
کلام فخر رازی در اثبات جبر و جواب آن. وی میگوید: ارادات: اگر بدون فاعل است یلزم حدوث لا عن محدِث و اگر با فاعل است: اگر فاعل خداوند است فهو مطلوب و اگر شخص است قصد او هم متوقف بر قصد است و هکذا و هو کحال.
جواب: در فعل عبد با فرض اختیار علل اربعه هست و قصد در تحقق قصد خاص - خارج از علل اربع- نمیخواهد.
وجه دوم: در بیان ربط الفاظ: مناسبت اقتضایی(گفته شده: مراد صیمری نیز همین است) که حکمت اقتضاء میکند حروف دارای رخوت برای معانی دارای رخوت و هکذا.
قیل: دلیلی بر اثبات ندارد. بعلاوه این اقتضاء را چرا دیگران نمیفهمند. در اعلام شخصیه هم خلاف این را میبینیم.