مصلحت در فقه امامیه
- در تاریخ ۰۵ آبان ۱۳۸۷
- ساعت ۱۸:۳۴
- پرینت مطلب
چکیده:
نصوص، متون معتبر دینی و عقل سلیم بر هدفمند بودن شریعت اسلام دلالت دارند. انگیزه (و ثمره) تشریع الهی جز رسیدن به حیات پاکیزه، سعادت و تامین مصالح انسان ها نیست. ارتباط وثیق شریعت و مصلحت، حکایت از پیوند فقه ـ به عنوان دانش کاشف شریعت ـ با مصلحت دارد. استفاده از مصلحت (البته) قطعی مورد نظر شارع در استنباط اول (استنباط بدون توجه به تزاحم) و در استنباط دوم (استنباط در وقت تزاحم احکام)، ضرورت جداناپذیر مقدمات قبل است.نظرات کاربران
در تاریخ ۰۲ آذر ۱۴۰۳ & ساعت ۰۲:۴۳
سلام استاد این مقاله هم گذاشته نشده اگر امکان دارد مانند مقاله های دیگر در سایت گذاشته شود ممنون، خدا خیرت دهد.
سلام تشکر تصحیح شد
نظر شما