header

درس اخلاق - دین سازی / خطری بزرگ

جلسه 1
  • در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
چکیده نکات

دین سازی خطری بزرگ است
باید مراقب انحرافی ها در اربعین بود

بسم الله الرحمن الرحیم

استاد نسبت به فعالیت فرقه ها و نحله های انحرافی در موسم راهپیمایی اربعین در کشور عراق تاکید و دین سازی را خطری بزرگ توصیف کردند.
 
در این جلسه  آیت الله علیدوست با نگاه انذار دهی در خصوص آگاهی طبقه دانشجو و طلبه نسبت به برخی فرقه های ساختگی، مطالبی را بیان کردند.

استاد ضمن اشاره به بعضی از این فرقه ها با توجه به در پیش بودن ایام اربعین کشور عراق را مستعد برای فعالیت عرفان های ساختگی معرفی کردند و افزودند : دین واره هایی که در این کشور وجود دارند ممکن است زمینه ساز جذب افراد شود.

در ادامه با تاکید بر چهار شاخص اصلی قرآن، روایات، عقل و فقها اظهار داشتند: اشخاص بزرگی همچون امام و علامه طباطبایی با زیر بنای اندیشه  فقهی و با استفاده از راهنمایی این چهار عنصر هیچ گاه مدعی مسائلی همچون کشف و شهود و دیدار با امام زمان (عج) نشدند.

اصولا بیشترین تکریم در دین نسبت به عقل بیان شده است بنابراین چنانکه عقل نیز معیار قرار گیرد از بسیاری از گرایش های عوامانه و سلیقه ای  به این گونه دین های ساختگی جلوگیری میک ند. 

همواره درطول تاریخ افرادی بیسواد سرسلسله برخی از گروه ها و جریان ها قرار می گرفتند که باسوء استفاده از باور ها و جهالت ها زمینه ساز فتنه گری ها و ایجاد گمراهی در جامعه می شدند که نمونه  بارز آن وهابیت و صوفی گری است.

استاد علیدوست با تمرکز بر بحث مبنایی توجه روایات به بحث فقاهت به معنای اخص آن، حتی گروه هایی همچون مفسرین فلاسفه و متکلمین را خارج از این محدوده قلمداد کردند و در این باره تقابل و تغایر فقه و بسیاری از گرایش عرفانی را مورد تاکید قرار دادند.

۱,۱۶۹ بازدید

نظر شما

کد امنیتی
مطالب بیشتر...
چکیده نکات

دین سازی خطری بزرگ است
باید مراقب انحرافی ها در اربعین بود