فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)
جلسه 63- در تاریخ ۰۱ دی ۱۴۰۴
چکیده نکات
فقره سوم مساله 68: الاحوط فی القاضی ان یکون اعلم من فی ذلک البلد - در مساله 56 گذشت.
سه نظر کلی در مساله: لازم است مطلقا - لازم نیست مطلقا و لو احتیاط مستحب است.
تفصیل بین اختلاف در حکم یا در موضوع به فتوا یا احتیاط.
نکات:
1. اعلمیت مطلق مراد نیست.
2. تعابیر در اعلم نسبی مختلف است لکن این اختلاف از مرز اختلاف در تعبیر تجاوز نمی کند و اکمل تعبیر صاحب عروه است هر چند آن چه ما قبلا مطرح نمودیم کامل تر است.
3. مناسبت این مساله را با مساله بودن اختیار انتخاب قاضی در دست مجتهد باید دید
4. اعلمیت به معنای اجود استنباطا است!
5. اجتهاد اعلم گرفته اند در اعلمیت بحث می کند.
کلام محقق حکیم:
که اگر مدعی غیر اعلم را انتخاب کرد و وی با اعلم اختلاف در فتوا نداشت، غیر اعلم می تواند قضاوت کند - نقد کلام محقق حکیم.
- اعلمیت قاضی
- فقه العروة الوثقی
- اجتهاد و تقلید و مرجعیت و زعامت
- فقه العروة
- فقه اجتهاد و تقلید
- فقه الاجتهاد و التقلید
- فقه الزعامة
- تعلیقات مساله 68 از اجتهاد و تقلید عروه
- اعلمیت نسبی
- فقهاء و اعلمیت قاضی
- نظرات و اعلمیت قاضی
- محقق حکیم و اعلمیت قاضی
- نقد کلام محقق حکیم و اعلمیت قاضی
- اعلمیت قاضی و تعریف
برچسب ها:
چکیده نکات
فقره سوم مساله 68: الاحوط فی القاضی ان یکون اعلم من فی ذلک البلد - در مساله 56 گذشت.
سه نظر کلی در مساله: لازم است مطلقا - لازم نیست مطلقا و لو احتیاط مستحب است.
تفصیل بین اختلاف در حکم یا در موضوع به فتوا یا احتیاط.
نکات:
1. اعلمیت مطلق مراد نیست.
2. تعابیر در اعلم نسبی مختلف است لکن این اختلاف از مرز اختلاف در تعبیر تجاوز نمی کند و اکمل تعبیر صاحب عروه است هر چند آن چه ما قبلا مطرح نمودیم کامل تر است.
3. مناسبت این مساله را با مساله بودن اختیار انتخاب قاضی در دست مجتهد باید دید
4. اعلمیت به معنای اجود استنباطا است!
5. اجتهاد اعلم گرفته اند در اعلمیت بحث می کند.
کلام محقق حکیم:
که اگر مدعی غیر اعلم را انتخاب کرد و وی با اعلم اختلاف در فتوا نداشت، غیر اعلم می تواند قضاوت کند - نقد کلام محقق حکیم.
نظر شما