فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)
جلسه 64- در تاریخ ۰۲ دی ۱۴۰۴
چکیده نکات
(اصلاحیه: به اشتباه اول صوت جلسه 64، 63 گفته شده)
نقد کلام محقق حکیم: تقلید امر قصدی نیست تا به شخص خاص تخصیص بخورد و گفته شود در صورت موافقت غیر اعلم با اعلم از غیر اعلم می شود تقلید کرد.
(ثمره این نظر در مساله 8 گذشت)
کلام محقق خویی:
1. در شبهه موضوعیه: اعتبار اعلمیت مطلقه مقطوع العدم اما اعتبار اعلمیت نسبی مشهور قائل به اعتبار آن هستند لکن تحقیق عدم آن است به دلیل صحیحه ابو خدیجه بدون این که مخصص یا مقیدی آن را تحدید کند.
2. در شبهات حکمیه واجب است متخاصمین به مقلَّد خود مراجعه کنند اگر مقلد هستند و اگر هر دو مجتهد بودند به غیر اعلم نیز می توانند مراجعه کنند به دلیل اطلاق معتبره ابو خدیجه و اگر یکی مجتهد و دیگری مقلّد بود...
اقول: نسبت دادن اعتبار اعلمیت حتی در دعوای موضوعی به مشهور شاید مثبتی نداشته باشد لذا خود ایشان نیز فرمود: منسوب به اشهر یا مشهور چنین است.
- صحیحه ابوخدیجه
- فقه العروة الوثقی
- اجتهاد و تقلید و مرجعیت و زعامت
- فقه العروة
- فقه اجتهاد و تقلید
- لجنة الافتاء
- تقلید شورایی
- فقه الاجتهاد و التقلید
- فقه الزعامة
- معنای اعلم
- تعلیقات مساله 68 از اجتهاد و تقلید عروه
- اعتبار اعلمیت و تقلید و تولیت و قضاء
- انتساب و شخص معین و تقلید
- عدم لزوم انتساب و شخص معین و تقلید
- محقق خویی و اعتبار اعلم و قاضی
- اطلاق صحیحه ابو خدیجه
- تفسیر اعلم
برچسب ها:
چکیده نکات
(اصلاحیه: به اشتباه اول صوت جلسه 64، 63 گفته شده)
نقد کلام محقق حکیم: تقلید امر قصدی نیست تا به شخص خاص تخصیص بخورد و گفته شود در صورت موافقت غیر اعلم با اعلم از غیر اعلم می شود تقلید کرد.
(ثمره این نظر در مساله 8 گذشت)
کلام محقق خویی:
1. در شبهه موضوعیه: اعتبار اعلمیت مطلقه مقطوع العدم اما اعتبار اعلمیت نسبی مشهور قائل به اعتبار آن هستند لکن تحقیق عدم آن است به دلیل صحیحه ابو خدیجه بدون این که مخصص یا مقیدی آن را تحدید کند.
2. در شبهات حکمیه واجب است متخاصمین به مقلَّد خود مراجعه کنند اگر مقلد هستند و اگر هر دو مجتهد بودند به غیر اعلم نیز می توانند مراجعه کنند به دلیل اطلاق معتبره ابو خدیجه و اگر یکی مجتهد و دیگری مقلّد بود...
اقول: نسبت دادن اعتبار اعلمیت حتی در دعوای موضوعی به مشهور شاید مثبتی نداشته باشد لذا خود ایشان نیز فرمود: منسوب به اشهر یا مشهور چنین است.
نظر شما