اصول فقه - استصحاب (97-98)
جلسه 35- در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
چکیده نکات
توضیح عدم جریان استصحاب در شبهه حکمیه
پاسخ به شبهه مخالفت این عدم جریان با روایات استصحاب
متن پیاده سازی شده
بسم الله الرحمن الرحیم
تحلیل روایت زراره
بخشی از کلاس به توضیح مطالب گذشته، گذشت و اینک ادامه ماجرا :
این روایت از جناب زراره از دو حالت خارج نیست یا ایشان مفهوم خواب را که وضو را باطل میکند برای او روشن نبوده است؛ آمده از امام سوال میکند همانطور که خواب وضو را باطل میکند اگر چرت هم باشد ، همین است؟یا چرت هم جزء خواب است یا اگر کنارش چیزی حرکت کندو او نفهمد، آیا این هم خواب به حساب می آیدکه وضو را باطل می کند یا نه؟ سوال اگر از این باشد شبهه موضوعیه است یا حکمیه؟مفهومیه حکمیه.اگر بگوییم نه مفهوم خواب برای زراره روشن بوده است، نمیدانسته که این ها مستقلا آیا موجب بطلان وضو می شوند یا نه.به هر حال زراره احتمال میداده که اینها وضو را باطل کند، اگر این باشد این دیگر مفهومیه نیست؛ ولی قطعا حکمیه است.لذا این روایت هر دو تفسیری که از او بکنیم، می شود شبهه حکمیه و امام استصحاب را در اینجا دارندکه میگویند.اگر شبهه حکمیه استصحاب ندارد، این روایات را چه کار میکنیم؟این را برخی خواستند که جواب دهند، مثل آقای خویی شما جواب ایشان را ببینید و راجع به آن فکر کنید. ببینید می توانید آن را شبهه را موضوعیه اش کنید، موضوعیه به معنای اصطلاحی اصول.
الحمد لله رب العالمین
- اطلاق مقامی
- شبهه موضوعیه
- شبهات حکمیه
- فهم مناط
- جریان استصحاب
- ظهور اطلاقی
- ملاکات احکام
- عقل و عرف
- ادله استصحاب
- شمول استصحاب
برچسب ها:
چکیده نکات
توضیح عدم جریان استصحاب در شبهه حکمیه
پاسخ به شبهه مخالفت این عدم جریان با روایات استصحاب
نظر شما