خارج فقه القضاء(1400-1401) - خارج فقه القضاء(1400-1401)
جلسه 50- در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰
چکیده نکات
پاسخ به چند سوال - برای ذوالید به مدت طولانی سند ثبت صادر میشود.
ان قلت: شهادت اماره منصوص است و اطلاق دارد و بر سند رسمی که اماره لبی است و اطلاق ندارد(قدر متیقن باید گرفته شود) مقدم میشود.
قلت:1. ادله امارات منصوص اطلاق تا این حدّ ندارد. به علاوه در امارات لبیه قدر متیقن نمیگیرند بلکه تحلیل میکنند و شک را بر طرف میکنند و لذا استصحاب هم ندارند.
نکاتی در تقویت سند رسمی گفته شد. گاه پشت صحنه سند رسمی شهادت شهود است و...
نتیجه: نباید حکم مطلق کرد و باید دست قاضی(جامع شرایط) را در اخذ به اقوی الامارات از جهت کشف واقع باز گذاشت.
- معقد اجماع
- انضباط فقهی
- وحدت رویه
- اصدار رای
- سیستم امارات قانونی
- سیستم حاکمیت ادله معنوی
- سیستم قضایی اسلام
- بیّنه
- سیستم ادله آزاد
- رتبه بندی امارات
- سند رسمی
- سامانه ثبت
- تعارض سند رسمی با بینه
- انعطاف در مساله
- اخذ به اکشف طرق به واقع
- دلیل لفظی و اطلاق
- ادله لبیه و اطلاق
- واکاوی ادله لبیه
- استصحاب در حکم عقلی و عقلایی
- پشت صحنه اسناد رسمی
- موقعیت سند رسمی در اقتصاد
- ادله آزاد یا معنوی
- تعارض بینه و سند رسمی
- فقه واقع گرا
- فقه اسم گرا
- اسناد رسمی
- بینه و سند رسمی
- شورای نگهبان
- سامانه ثبتی محکم
- سند و شهادت جعلی
- قدر متیقن و استصحاب و اطلاق
- بناء عقلا و ظاهر کلام
- دلیل لبی و لفظی
- دلیل لبی و قدر متیقن
- دلیل منصوص و غیر منصوص
- تعارض دو بینه و بینه و سند رسمی
- انما اقضی بینکم بالبینة و الایمان
- قضاوت و واقع
- علم غیب و قضاوت
- قانون ثبت اسناد کشور
برچسب ها:
چکیده نکات
پاسخ به چند سوال - برای ذوالید به مدت طولانی سند ثبت صادر میشود.
ان قلت: شهادت اماره منصوص است و اطلاق دارد و بر سند رسمی که اماره لبی است و اطلاق ندارد(قدر متیقن باید گرفته شود) مقدم میشود.
قلت:1. ادله امارات منصوص اطلاق تا این حدّ ندارد. به علاوه در امارات لبیه قدر متیقن نمیگیرند بلکه تحلیل میکنند و شک را بر طرف میکنند و لذا استصحاب هم ندارند.
نکاتی در تقویت سند رسمی گفته شد. گاه پشت صحنه سند رسمی شهادت شهود است و...
نتیجه: نباید حکم مطلق کرد و باید دست قاضی(جامع شرایط) را در اخذ به اقوی الامارات از جهت کشف واقع باز گذاشت.
نظر شما