خارج اصول فقه- دور دوم(1400-1401) - خارج اصول فقه- دور دوم(1400-1401)
جلسه 51- در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
چکیده نکات
چرا اولی و ثانوی در احکام غیر الاهی جاری نیست؟ مراد از ثانوی غیر الاهی است هرچند ثالثی و رابعی باشد!
فقیه گاه بعد از بیان فتوا، فتوا را بر مورد خاص تطبیق میدهد مثل میرزای بزرگ در فتوا به تحریم تنباکو.
وجه اشتباه برخی در حکم حکومی انگاری کار میرزای بزرگ شیرازی سه جهت است: 1. استعمال کلمه الیوم 2. تطبیق 3. صدد اصلی میرزا تحریم تنباکو بود نه چیز دیگر.
قوام حکم حکومی به انشای حاکم است و نشانه های سه گانه فوق، هیچکدام نشانه حکم حکومی نیست.
مقام قضایی یا حاکم گاه قبل از قضا و حکم فتوا میدهد و مستند خود را بیان میکند.
آیا فتوای اجتماعی مثل حکم حکومی است در آثار؟ باید تأمل شود.
- حکم حکومی
- حکم الاهی
- فتوای اجتماعی
- حکم حکومتی
- فلسفه اصول فقه
- مبادی تصوری اصول فقه
- حکم حکومی و فتوای اجتماعی
- فتوا در مساله فردی
- فتوای در مساله اجتماعی
- اشتباه حکم حکومی با فتوای اجتماعی
- فتوای تحریم تنباکو
- سید محمد حسن شیرازی
- قرارداد رژی
- فتتوا و حکم قضایی
- فتوا و حکم حکومی
- آثار فتوای اجتماعی
- محقق خوانساری و حکم قضایی
- خلط فتوای اجتماعی با حکم حکومتی
- قسام حکم
- انشاء حاکم مقوم حکم حکومتی
- طبیعت ثابت در اجتماع امر و نهی
- شأن صدور فتوا
- شأن ولائی
برچسب ها:
چکیده نکات
چرا اولی و ثانوی در احکام غیر الاهی جاری نیست؟ مراد از ثانوی غیر الاهی است هرچند ثالثی و رابعی باشد!
فقیه گاه بعد از بیان فتوا، فتوا را بر مورد خاص تطبیق میدهد مثل میرزای بزرگ در فتوا به تحریم تنباکو.
وجه اشتباه برخی در حکم حکومی انگاری کار میرزای بزرگ شیرازی سه جهت است: 1. استعمال کلمه الیوم 2. تطبیق 3. صدد اصلی میرزا تحریم تنباکو بود نه چیز دیگر.
قوام حکم حکومی به انشای حاکم است و نشانه های سه گانه فوق، هیچکدام نشانه حکم حکومی نیست.
مقام قضایی یا حاکم گاه قبل از قضا و حکم فتوا میدهد و مستند خود را بیان میکند.
آیا فتوای اجتماعی مثل حکم حکومی است در آثار؟ باید تأمل شود.
نظر شما