خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401)
جلسه 65- در تاریخ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
چکیده نکات
حدیث: انّ لله علی الناس حجتین: حجة ظاهره و حجة باطنه
اما الحجة الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمة و اما الحجة الباطنة فالعقول.
کاربست های عقل: در فقه، اخذ معارف از منابع، تبلیغ و نشر و در زندگی.
پیامبران آمدند برای درست کردن شخص عاقل، جامعه عاقل و حکومت عاقل. از نمودهای ضد عقل تسویف است.
مسوِّف مقابل کنتی و حالی است. انسان باید فی الحال
(حالّی و محاضِر) باشد نه مسوِّف یا کنتی.
نقل حالت اعشی که اسلام نیاورد با این که قصد تشرف به اسلام داشت.
رجوع الحیثیات التعلیلی فی الواجبات العقلیه الی الحیثیات التقییدیه.
توضیح این دو اصطلاح - تفاوت حیثیت تعلیلی در واجبات عقلی و غیر عقلی (نقلی بالمعنی الاعم)
- عقل
- هشام بن حکم
- امام کاظم و هشام بن حکم
- تقسیمات حکم
- حیثیات تقییدیه
- حیثیات تعلیلیه
- ان لله علی الناس حجتین
- روایت امام کاظم
- کاربست های عقل
- فرد عاقل
- جامعه عاقل
- حکومت عاقل
- جهل مقابل عقل
- تسویف
- رجل کنتی
- رجل حالّی
- اعشی بن قیس
- مسوّف
- آثار ضد عقل
- تفاوت واجبات عقلی و غیرعقلی در حیثیات تعلیلی
- مبادی تصوریه اصول
- حجت ظاهری و باطنی
- کارکردهای عقل
- عقل معاش
- تفسیر نقل به عقل
- حکم شرعی عقلی و نقلی
- حیثیت تعلیلیه و حیثیت تقییدیه
برچسب ها:
چکیده نکات
حدیث: انّ لله علی الناس حجتین: حجة ظاهره و حجة باطنه
اما الحجة الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمة و اما الحجة الباطنة فالعقول.
کاربست های عقل: در فقه، اخذ معارف از منابع، تبلیغ و نشر و در زندگی.
پیامبران آمدند برای درست کردن شخص عاقل، جامعه عاقل و حکومت عاقل. از نمودهای ضد عقل تسویف است.
مسوِّف مقابل کنتی و حالی است. انسان باید فی الحال
(حالّی و محاضِر) باشد نه مسوِّف یا کنتی.
نقل حالت اعشی که اسلام نیاورد با این که قصد تشرف به اسلام داشت.
رجوع الحیثیات التعلیلی فی الواجبات العقلیه الی الحیثیات التقییدیه.
توضیح این دو اصطلاح - تفاوت حیثیت تعلیلی در واجبات عقلی و غیر عقلی (نقلی بالمعنی الاعم)
نظر شما