خارج فقه القضا (1400-1401) - خارج فقه القضا (1400-1401)
جلسه 78- در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
چکیده نکات
در اصل یا اماره بودن قاعده درأ اختلاف است. برای اماره بودن آن سه دلیل اقامه شده است. ادله اقامه شده ضعیف است.
از برخی روایات قاعده اصل بودن آن مستفاد است که مطابق نظر صحیح مینماید. نسبت به تقدم آن بر استصحاب یا بالعکس بعداً گفتگو خواهیم کرد.
حتی اگر اماره باشد معلوم نیست هر اماره ای مقدم بر هر اصلی باشد، باید حدّ دلیل اعتبار اماره را دید.فتامل
نسبت قاعده درأ با اصل برائت مفهوما تباین است و مصداقا میتواند عام و خاص من وجه باشد.
قاعده درأ گسترش قاعده برائت است. مناقشه در صدور جملهای مثل تدرأ الحدود بالشبهات از حجت مهتبر صحیح نیست، بلکه اطمینان به صدور چنین جملهای از معصوم علیه السلام داریم.
- قاعده درأ
- تکثرگرایی در نظام قضایی اسلام
- سیاست افتراقی نظام قضایی اسلام
- استصحاب و قاعده درأ
- اصل برائت و قاعده درأ
- اصل انگاری یا اماره انگاری قاعده درأ
- ادله اماره انگاری
- ردّ ادله اماره انگاری
- ان الامام ان یخطئ فی العفو خیر من ان یخطئ فی العقوبة
- مناقشه ناوارد بر سند قاعده درأ
- قاعده مصطاد
- قاعده منصوص
برچسب ها:
چکیده نکات
در اصل یا اماره بودن قاعده درأ اختلاف است. برای اماره بودن آن سه دلیل اقامه شده است. ادله اقامه شده ضعیف است.
از برخی روایات قاعده اصل بودن آن مستفاد است که مطابق نظر صحیح مینماید. نسبت به تقدم آن بر استصحاب یا بالعکس بعداً گفتگو خواهیم کرد.
حتی اگر اماره باشد معلوم نیست هر اماره ای مقدم بر هر اصلی باشد، باید حدّ دلیل اعتبار اماره را دید.فتامل
نسبت قاعده درأ با اصل برائت مفهوما تباین است و مصداقا میتواند عام و خاص من وجه باشد.
قاعده درأ گسترش قاعده برائت است. مناقشه در صدور جملهای مثل تدرأ الحدود بالشبهات از حجت مهتبر صحیح نیست، بلکه اطمینان به صدور چنین جملهای از معصوم علیه السلام داریم.
نظر شما